چکیده:
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی سبب شده است تا هر روز کاربرد نوینی از این فناوری در قالب و شکل جدیدی پا به عرضه بگذارد و طیفی از خدمات گوناگون را در برگیرد.آنچه در این میان مهم به نظر می رسد آشنایی کاربران با این خدمات به منظور بهرهبرداری در حوزههای اداری، آموزشی و پژوهشی است.یکی از گونههای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات پورتال است که به عنوان دروازهای ورود کاربران به جهان اطلاعات را امکانپذیر می سازد.پورتالهای اینترنتی با یکپارچهسازی خدمات شکبه محور در چارچوب و سازمانی واحد،سبب شدهاند تا امر کاوش و مدیریت محتوا به آسانی صورت گیرد. نقش تسهیلکننده پورتال در انجام امور اداری،بازرگانی،آموزشی،پژوهشی و دیگر کاراییهای چندگانه،آن را به یک محل کار الکترونیکی برای کاربران تبدیل نموده است.پورتالهای سازمانی جدای از خدماتی که در سازمانها ارائه میکنند، فرصتهای نوینی را متناسب با توان اقتصادی و اجرایی سازمانها فراهم مینمایند.آنچه درپی میآید بخی از پژوهشی است که در همین راستا صورت گرفته است و ادبیات تحقیقی آن در قالب این مقاله ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"پورتالهای سازمانی از یکسو امکان مدیریت متمرکز در سازمان را برای مدیران و معاونان موسسات و سازمانها فراهم میکنند و پنجرهای شفاف از سازمان را در مقابل چشم آنها قرار میدهند و از سوی دیگر کاربران و (به تصویر صفحه مراجعه شود) مشترکین خود را از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به حوزههای کاری و تجاری آگاه میسازند.
پورتالها این وضعیت را با ارائه امکانات تنظیم شخصی به نحو چشمگیری تغییر دادند و کاربران آنها میتوانستند موضوعات درخواستی خود ر مطابق سلیقه،اولویتها یا نیازهای شخصی تغییر دهند و پیوندهای مطلوبی را در ارتباط با موضوعات مختلف نظیر اخبار،اطلاعات بازار بورس و سهام،تیمهای ورزشی مورد علاقه،اوضاع جوی و هواشناسی و غیره به صورت متمرکز و در یکجا در اختیار داشته باشند.
افزون ابزارهای همکاری،تعامل با سیستمهای تبادل،گسترش امکانات به تجهیزات ارتباط از راه دور همزمان با جذب کاربران و مشتریان جدید و مرتبط ساختن شرکاء و تامینکنندگان به یک وب سایت مشترک،سبب شد تا پورتال در مسیر تکاملی خود تبدیل به یک فضای کسب و کار الکترونیکی انجام امور تجاری به صورت الکترونیکی یا به عبارت بهتر تجارت الکترونیکی شود.
:یک پورتال باید به سرعت مستقر شود،اما درعینحال باید به نحو گستردهای در میان کاربران مختلف به صورت شخصی تنظیم شود، گستردهای وسیع از محتویات گوناگون را در برگیرد،همکاری لازم را میان کسانی که در ارتباط با یک موضوع خاص نیاز به کمک و مشارکت دیگران دارند،فراهم نماید و در تعامل با زمینه طراحی شده خود از انعطاف کافی برخوردار باشد و بالاخره اینکه یک فضای کاری الکترونیکی مناسبی را برای کاربران خودش به وجود آورد."