چکیده:
لازمهء برنامهریزی صحیح و انتخاب راهبردی تحقیقاتی به منظور دستیابی به توسعه بویژه توسعه فنی و صنعتی این است که سوابق و تجربیات سایر کشورها در زمینه توسعه،خصوصا توسعه علمی و فرهنگی و روشهای مختلف به کار گرفته شده برای رسیدن به خودکفایی ملی و شناسایی علل پیروزیها و شکستهای آنها مورد بررسی قرار گیرد.به عبارت دیگر تنها با شناخت درست مسائل و درک موانع و مشکلات و برآورد قابلیتها و امکانات میتوان برنامهای مناسب انتخاب و طرحریزی کرد.هدف این مقاله دستیابی به الگویی برای تعیین و تدوین راهبردی مناسب برای کشورهای در حال توسعه در قرن بیست و یکم است. در این مقاله رهنمود خاص برای کشور ایران به عنوان یک کشور در حال انتقال سریع،با نیروی انسانی فراوان و منابع غنی،به اختصار ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"رهنی*چکیده لازمهء برنامهریزی صحیح و انتخاب راهبردی تحقیقاتی به منظور دستیابی به توسعه بویژه توسعه فنی و صنعتی این است که سوابق و تجربیات سایر کشورها در زمینه توسعه،خصوصا توسعه علمی و فرهنگی و روشهای مختلف به کار گرفته شده برای رسیدن به خودکفایی ملی و شناسایی علل پیروزیها و شکستهای آنها مورد بررسی قرار گیرد.
کلید واژه الگوهای علمی،رقابت علمی،فرصتهای علمی الگوبرداری برای ایران،انجمنهای علمیمقدمه بررسی موشکافانه تحول تاریخی تحقیقات علمی،اختراعات و اکتشافات و وضعیت پیشرفت علم در کشورهای توسعهیافته حاکی از آن است که شاخصهای پیشرفت و توسعه علمی بسته به مؤلفههای خاص فرهنگی و اولویتهای اجتماعی کشورها متفاوت عمل میکنند،در کشوری همانند ایران که دارای قدمت تاریخی و زمینههای فرهنگی و هنری ویژهای است،تلفیق این مؤلفهها با شاخصهای محض علمی کارسازتر عمل مینماید.
نکته دیگر آن که هر متقاضی پروژه تحقیقاتی نباید مورد و مشکلات تحقیق را تعریف کند بلکه باید تا حد ممکن برنامهای برای ایجاد تحقیقات بین رشتهای تدوین نماید؛ضمن آنکه محقق باید ارتباطش را با جامعه مشخص کند و نیز نتایج تحقیق را که میتوان بر زندگی روزانه شهروندان تاثیر گذارد ارائه دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطور خلاصه،بخشی از پیشنهادات خود را در ارتباط با هدف،دیدگاه و ساختار یک جامعه علمی الگو برای یک کشور در حال توسعه نظیر ایران به شرح زیر اعلام میدارد: -جامعه علمی باید بطور مداوم دیدگاهها،اهداف و برنامهکاری خود را مورد بازبینی قرار دهد.
-جامعه باید تبادل اطلاعات علمی و آموزش را در سطوح دوجانبه،چندجانبه،فراجانبه و بین المللی بپذیرد و در سطح جوامع همکار نهتنها در داخل کشور بلکه با جوامع مشابه در کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته به تبادل نیروهای متخصص بپردازد."