چکیده:
این مقاله،یافتههای مهم دربارهء شناسایی،ویژگیها،و پرورش کودکان و بزرگسالان نخبه را مورد بررسی قرار میدهد.این مبحث مطالعات طولی دربارهء این افراد را در بر میگیرد و برخی از فعالیتها را برای پرورش موفقیتآمیز دانشآموزان و دانشجویان در مقاطع ابتدایی،متوسطه و آموزش عالی به بحث میگذارد.تحلیل متون بیانگر روشهایی چون جهش کلاسی و موضوعی،تدریس فشرده،گروهبندی بر اساس مهارتا،غنیسازی و برنامههای درسی ویژه است که فرصتهای چالش برانگیزی را برای دانشآموزان ابتدایی و متوسطه فراهم میسازد.پرورش دانشجویان،با کیفیت یادگیری آغاز میشود.کیفیت یادگیری برای دانشجویان نخبه شامل توانایی در کشف دانش،حفظ درازمدت دانش،ایجاد ارتباط میان دانش جدید و قدیم، کشف دانش جدید حل مسئله،انتقال دانش،و علاقه به یادگیری است.در خاتمه برخی از مشکلات کلیدی پیش روی جوامع علمی ایران برای پرورش نخبگان مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)داراییهای فکری:شناسایی،ویژگیها و رشد نخبگان *حمید رضا آراسته مریم محمودیرادچکیده این مقاله،یافتههای مهم دربارهء شناسایی،ویژگیها،و پرورش کودکان و بزرگسالان نخبه را مورد بررسی قرار میدهد.
برای شناسایی و شناخت بیشتر از ویژگیهای استعدادهای درخشان و نخبگان،به برخی از مطالعات انجام شده پرداخته و سپس به نحوه پرورش آنها در دورههای عمومی(ابتدایی و متوسطه)و دانشگاهی اشاره میشود.
در سال 1998،انجمن استعدادهای درخشان ایالات متحده[4] طی گزارشی تحت عنوان نخبگان ریاست جمهوری:توصیفیاز استعداد و پرورش آنها4روی این موضوع تأکید داشت که رشد استعدادهای درخشان نه فقط با تواناییهای فردی بلکه با تشویق معلمان صورت پذیرفته است.
رشد استعدادها در دوره ابتدایی و متوسطه مؤسسه دیویدسون[2]روشهای گوناگونی را برای رشد توانایی استعدادها در این دورهها بیان میکند:جهش کلاسی و موضوعی جهش کلاسی زمانی اعمال میشود که دانشآموز در کلیه دروس از خود تواناییهای برتر نشان دهد.
این نکته که اجرای این روش مشکلات اجتماعی و روحی برای دانشآموزان ایجاد میکند،از سوی اکثر کارشناسان مردود شناخته شده است[10 و 9و 8]آنان معتقدند که رشد جهشی نه تنها به دانشآموزان آسیبهای اجتماعی و روانی نمیرساند بلکه منافع اجتماعی بسیاری را برای آنها دربردارد.
-خوشهای در این روش دانشآموزان ممتاز به گروههایی تقسیم میشوند و بر اساس مهارتهایشان به آنها آموزش داده میشود.
تا زمانی که مسئولان نظام آموزش عالی کشور و مدیران دانشگاهها با بحرانهای مالی و مدیریت خرد اجرایی روبهرو هستند و دلمشغولیهای آنها حقوق کارکنان،آزمایشگاهها و ساختمانهای فرسوده و کمبود تجهیزات باشد نخبهپروری از جایگاه ویژهای برخوردار نخواهد بود."