چکیده:
در بسیاری از تحلیلهای اقتصادی،بیکار موجود در اقتصاد ایران بیکاری ساختاری(ناشی از عدم انطباق مهارتهای افراد با نیازهای شغلی کارفرما) معرفی شده است.لیکن تعریف دقیق،شاخصهای مربوط به هریک از انواع بیکاری نشان میدهد که بیکاری موجود ترکیبی از بیکاری دورهای و ساختاری است که وجه غالب آن بیکاری دورهای ناشی از عدم تقاضای کافی است و سیاستهای کوتاهمدت اتخاذ شده در سالهای اخیر نتوانسته است در رفع آن کارآمد و مؤثر باشد.
در این مقاله ابتدا ساختار معیوب اشتغال با توجه به چند شاخص مرور و عملکرد سیاستهای اشتغالزائی تحلیل و عدم تأثیر آن در تصحیح این ساختار به بحث گذاشته خواهد شد.آثار واگذاری فعالیتهای دولتی در تشدید بیکاری دورهای،لزوم تجدید نظر در نقش دولت و بدنبال آن سیاستگذاری جامع و هماهنگ برای انعطافپذیر کردن بازار کار و افزایش رقابت در آن را مطرح میسازد که در این خصوص،توجه به سیاستهای علوم و فناوری در ترابط تنگاتنگ با سیاستهای کلان اقتصادی،اجتماعی الزامی است.از آنجا که در سیاستگذاری علوم و فناوری تاکنون به این ارتباط کمتر توجه شده است،توصیههایی در مورد کارآمد کردن این سیاستها از طریق اصلاح رویکردها و اقدامات فعلی ارائه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"آثار واگذاری فعالیتهای دولتی در تشدید بیکاری دورهای،لزوم تجدید نظر در نقش دولت و بدنبال آن سیاستگذاری جامع و هماهنگ برای انعطافپذیر کردن بازار کار و افزایش رقابت در آن را مطرح میسازد که در این خصوص،توجه به سیاستهای علوم و فناوری در ترابط تنگاتنگ با سیاستهای کلان اقتصادی،اجتماعی الزامی است.
برنامهریزی درسی علوم پایه مقاطع ابتدایی و آموزش و ارتقاء معلمات علوم پایه همراه با اعطای مشوقهای مالی از جمله کمک هزینه تحصیلی به دانشآموزان برای ادامه تحصیل در رشتههای علوم پایه در دانشگاه و حتی انتخاب شغل آموزگاری در آن رشته و نیز هدایتبخشی از استعدادهای درخشان به این سمت همراه با گسترش قطبهای علمی برای ابداع و نوآوری در روشهای یادگیری ریاضیات و علوم پایه در مدارس از مواردی است که به صراحت در استراتژیهای توسعه منابع انسانی منطبق بر نیازهای کشورها ذکر شده است.
در همین راستا مهارتآموزی،جزء مکمل آموزشهای آکادمیک محسوب میشوند نه جایگزین آن،و از همه مهمتر،شرط لازم انطباق آموزشها با نیازهای متحول و دگرگون اقتصاد مبتنی بر دانش، آیندهپژوهی و پیشبینی آموزشها مهارتهای مورد نیاز است که بنا بر تجربهء کشورهای پیشگام در این زمینه،تقویت آموزشهای علوم پایه از مقاطع قبل از دانشگاه،حتی ابتدایی و تشویق افراد به سرمایهگذاری در این رشتهها و هدایت استعدادهای درخشان به سمت آن و توجه به ماهیت غربالگونهء تحقیق و توسعه از ضروریات است."