خلاصه ماشینی:
"پرسش آن بود کهلشکریان روسیه چه داشتند که ما نداشتیم؟چگونه میتوانیم نیرومند شویم و شکست وعقبماندگی خود را جبران کنیم؟ اندیشمندان و اصلاحطلبان جامعه،وجود نظم و قانون و داشتن علم و فناوریهایجدید را عامل پیروزی تشخیص دادند و چاره کار را،دست یافتن به آنها از راه تأسیسمراکز علمی و فنی،استخدام معلمان و مشاوران خارجی،اعزام محصل به خارج،انتشارروزنامه،ترجمه و تألیف کتابهای علمی و فنی و برقراری ارتباط با کشورهای پیشرفتهیافتند؛و به دنبال فرصت مناسب برای عملی کردن این کارهای بودند.
طوری که همین نویسنده کتاب درسی مینویسد: نظر به اینکه حقوقی که از مدرسه به امثال بنده داده میشد کافی از برای معاش نبودو مقارن این احوال بانک شاهنشاهی ایران و معادن در شرف تأسیس بود...
بر طبق مواد دیگر این تصویبنامه یک مرکز علمی،غیر انتفاعی به نام سازمانکتابهای درسی تشکیل میگردد تا کتابهای ایران را«با توجه به سنن مذهبی،علمی،فرهنگی و ملی و نیازمندیهای حال و آینده کشور بر مبنای آخرین و صحیحتریناطلاعات علمی و متناسب با اصول تعلیم و تربیت و استعداد دانشآموزان در سالها ومراحل مختلف تحصیل و رعایت نظم طبیعی و منطقی و همراه با تصاویر لازم آمادهگردد و سادگی و روانی عبارات و هماهنگی اصطلاحات علمی و املای واحد صحیح واصول نقطهگذاری در آنها ملحوظ گردد.
کتابهایی که برای نخستین بار در آن سازمان تألیف شداز نظر درستی متن،تناسب با یادگیرنده،زیبایی چاپ و جلدبندی با کتابهای گذشتهبسیار متفاوت بود،لیکن قرار بر این بود که معلم قبلا آموزش لازم را ببیند،علاوهبرکتاب درسی از آزمایشگاه و کارگاه و فیلم و دیگر ابزارها و مواد آموزشی کمک بگیرد."