خلاصه ماشینی:
"42 0-ولایت و فساد از دیدگاه اقتصادی،پتانهای سوآت نمونۀ بارزی از نظام توزیع مجدد ارائه میدهندکه حتی تا عصر حاضر نیز دوام آورده است(کارهای عملی و میدانی که کتاب فردریکبارث مردمشناس نروژی تحت عنوان رهبری سیاسی در میان پتانهایی سوآت(1959)براساس آن تدوین گردید،در سالهای دهۀ 1950 صورت گرفته بود).
ک. فصلنامۀ شمارۀ 23،ص 268 ذیل«نقش اجتماعی»)این پرسش نیز ارزش طرحکردن را دارد که آیا این رفتار فاسد نوعی کار ویژۀ اجتماعی را برای عموم و همینطوربرای مقامات درگیر ایفا میکند؟آیا فی المثل باید آن را به منزلۀ شکلی از فعالیت گروهفشار تلقی کرد؟این سؤال به پرسش دیگری میانجامد و آن اینکه آیا فساد درفرهنگهای مختلف اشکال مختلفی به خود میگیرد؟برای نمونه میتوان بذل عنایات ومراحم از سوی مقامات به بستگان ودوستانشان را از فروش این مراحم متمایز ساخت،به عبارت دیگر بهرهبرداری از مقام و موقعیت(منصب)خود مطابق با قواعد بازار.
گرچه رسم نیست که از پدیدۀ اصلاح دینی(رفورماسیون)آلمان به عنوان یک جنبشاجتماعی بحث و بررسی به عمل آورد،لیکن بررسی سالهای آغازین آن به این شیوهمیتواند مفید و مثمرثمر باشد،یعنی با تأکید ورزیدن بر اهمیت کنش جمعی برای تغییرنظم موجود از طریق ابزار و راههای مستقیم و نه ابزار نهادین،107در سالهای آغازین دهۀ1520،جنبش اصلاحی لوتر حتی در یک کلیسا نیز نتوانسته بود موقعیت خود را محکمو تثبیت سازد.
121 این واقعیت که مورخان آرا و عقاید به راحتی اسیر فرض وجود تقابل دوگانه بیننظامهای اعتقادی«سنتی»و«مدرن»میشوند،نیز معضل جدی دیگری در پی دارد؛تقابل مذکور در واقع چیزی نیست جز باید تولید همان تمایز ایجاد شده از سوی لوی-برول بین چیزهایی که وی از آنها تحت عنوان تفکر یا اندیشۀ«مقابل منطقی»و تفکر«منطقی»یاد میکند،منتهی به زبان دیگر."