چکیده:
پژوهش حاضر پیمایشی پیرامون تأثیرات خانواده بر شکلگیری هویت جنسیتی دختران میباشد که دادههای مورد نیاز از نمونه 384 نفری جمعیت آماری دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور جهرم از طریق نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری گردیده است. یافتههای این بررسی نشان از همبستگی میان متغیرهای تبعیض جنسیتی، تقسیم کار در خانواده، هرم قدرت در خانواده و پایگاه اجتماعی اقتصادی با متغیر هویت جنسیتی (سنتی/ مدرن) دارد. بدین ترتیب که هر چه تبعیض جنسیتی شدیدتر، تقسیم کار جنسیتی در خانواده سنتیتر، هرم قدرت در خانواده سنتیتر و پایگاه اجتماعی اقتصادی پایینتر باشد هویت دختران نیز به صورت سنتیتر شکل گرفته است. ضریب تعیین در این پژوهش 78/0 بوده است. بدین معنا که متغیرهای مستقل 78 درصد از واریانس متغیر هویت جنسیتی (متغیر وابسته) را تبیین کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر خانواده بر شکلگیری هویت جنسیتی دختران بدین ترتیب با توجه به مطالبی که ذکر آن رفت سؤال اساسی پژوهش حاضر این است که هویت جنسیتی چگونه شکل میگیرد؟ به خصوص در جامعه در حال توسعه ایران که از سویی بر مشارکت همه جانبه افراد جامعه اعم از زن و مرد، جهت رسیدن به توسعه و پیشرفت تأکید می شود و از سوی دیگر هنوز فرهنگ و قوانین سنتی حاکم، بر اقتدار و سلطه مردان در خانواده اصرار میورزد و برای زنان نقشی به جز نقش مادری و همسری قائل نیست.
بر همین اساس سؤالات اصلی تحقیق حاضر به این صورت است که: 1- چه عوامل خانوادگی در شکلگیری و ایجاد هویت جنسیتی زنان نقش دارند؟ 2- چه عاملی بیشترین تأثیر در شکلگیری و ایجاد هویت جنسیتی زنان دارد؟ پیشینه تحقیق نتایج تحقیق نیکجو تحت عنوان بررسی عوامل خانوادگی مؤثر بر نگرش دختران نسبت به نقش اجتماعی خود ، نشان می دهد که در جوامع امروز تقسیم کار جنسیتی از حالت سنتی صرف خارج شده و حضور زنان و دختران را در عرصههای مختلف اجتماعی اجتنابناپذیر ساخته است، اما هنوز فهم سنتی از مذهب، رسم و رسومات قومی و قبیله ای، افکار قالبی و ...
نیازی در تحقیقی تحت عنوان بررسی عوامل مؤثر در شکلگیری هویت اجتماعی سنتی– مدرن دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران ، مسأله هویت اجتماعی را در بستر مفهوم مدرنیته و تجدد و تغییرات فرهنگی، اجتماعی مرتبط با گذار جامعه از وضعیت سنتی به وضعیت مدرن مورد بررسی قرار داده است که نتایج نشان میدهد ارزشهای سنتی موجود در ساختار اجتماعی، فرهنگی جامعه در حال تضعیف وکهنه شدن هستند و در این وضعیت دختران دانشجو در حال فاصله گرفتن از هویتی هستند که قبلا بوسیلهی نهادهای سنتی و من جمله خانواده برای آنان تعیین شده است (نیازی، 1386)."