خلاصه ماشینی:
"بنابراین تمام روایتها به ورای زندگی حال و کنونی راوی پیوند میخورند،زیرا اقتضای زندگی کنونی وی نیز چنین است؛زندگی به اکنون برای راوی-قهرمان معنی ندارد؛وی مدعی است قصد دارد از گذشتههایش ببرد،و به عبارت دیگر داستان روایت اعتراف است و تخلیه روح و ذهن راوی از آن چه در خودآگاه و ناخودآگاه وی روی هم انبار شده است؛اما آیا میتواند از گذشته و تاریخش ببرد؟ گرچه صرف اعتراف،گام اساسی و مهم به حساب میآید و برای آدمیزاده رسیدن به این مرحله آسان نیست؛اما انسان تازه بتواند،جای انسان قبلی را بگیرد از آن هم مشکلتر است.
نکتهای را باید در این مقطع یادآور شد؛تداعیهای مکرر در رفت و برگشتهای متوالی در فصول رمان،از روایت دانای کل(من راوی-قهرمان)به تکگویی درونی و به عکس،گرچه قالبی است که نویسنده برگزیده،تا از یکسو هیجانات غیر قابل مهار راوی را با شرح وقایع بیرونی تعدیل کند و بدان صورت عینی ببخشد و دیگر سو مخطبان را از پرتگاه تکرارها رهایی ببخشد و تا نهایت همراه کند، اما مشکل در همینجا حاد و ارکان قالب برگزیده نزد مخاطب سست میشود.
سبب روشن است؛شخصیتی که تا این حدآدم پلشتی است و تنها امتیازش-بدون لحاظ کردن دروغهایش-اعتراف به پلشتی هست و با حرافی بیپشتوانه دنائت خود را بیشتر به رخ خواننده میکشد،آیا نزد مخاطب جز این نتیجه را دارد که «او»ی راوی مستحق کشتن است و تا به حال میبایست نابود میشد؟و خیلی زودتر میبایست در آتش این جهانی گرفتار میآمد تا به آتش آن جهانی به وقت موعود!آیا این غفلت جز به نویسنده باز میگردد؟ ج-به نظر میرسد نویسنده قصد غافلگیر کردن مخاطب را در اواخر داستان دارد."