خلاصه ماشینی:
همبستگی معنیدار زیر آزمونها با یکدیگر، و با هوشبهرهای کلامی، غیر کلامی و کل از یکسو و افزایش نمرات آزمودنیها با افزایش سن، تفاوت هوشبهرها برای گروههای مختلف اجتماعی-اقتصادی، و نیز رابطه هوشبهرها با سطح تحصیل والدین از سوی دیگر به عنوان ضابطه روائی آزمون تلقی و مورد تفسیر قرار گرفته است.
لازم به تذکار است که پرسشهایی که به وضوح از نظر فرهنگی نامناسب تشخیص داده شده بودند در آزمایش مقدماتی نیز منظور نشدند همچنین دستور کار کلیه آزمونهای کلامی و غیر کلامی، با استفاده از دستور کار تهیه کنندگان اصلی آزمون و با توجه به پاسخهای ممکن آزمودنیهای فارسی زبان، تهیه و تنظیم گردید.
هنجاریابی آزمون نمونهگیری با استفاده از نشریه شماره 36 وزارت کار و امور اجتماعی (20) و نتایج تفضیلی سر شماری عمومی نفوس و مسکن، استان فارس (21) تعداد جمعیت کودکان 4 ت (به تصویر صفحه مراجعه شود) ساله و فراوانی مشاغل در شیراز، که مبنای تعیین سهم گروههای مختلف اجتماعی در نمونه هنجاریابی بود، تعیین شد.
جدول 1 ضرایب پایانی آزمونها و هوشبهرهای مقیاس ویپسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) روایی آزمون در تعیین درجهروایی مقیاس تحلیلهای چندی صورت گرفت که نتیجه آن نشانگر قابلیت استفاده از مقیاس به صورت ابزاری مطمئن در سنجش هوش کودکان ایرانی است.
نکته قابل ذکر دیگر آن است که در به کارگیری مقیاس برای تعیین هوشبهر کودکان و استفادههای تشخیصی باید توجه کرد که اولا اجرای آزمون و تعبیر و تفسیر نتایج حاصل به وسیله افراد متخصص و آشنا به اصول روان سنجی صورت پذیرد.