چکیده:
در این پژوهش با مرور آیات نورانی و هدایت بخش قرآن کریم و نهج البلاغه و نیز احادیث معتبر اسلامی،فلسفه تربیتی اسلام استنباط و استراج گردیده است.مبانی فلسفی تربیت اسلامی بر ده اصل مهم خدا محوری،تعقل،کرامت،اعتدال،تفکر،عزت،تدرج و تمکن، تسهیل و تیسیر،توجه به آخرت در عین توجه به دنیا و عملگرایی قرار دارد.فرضیههای تحقیق با توجه به این ده اصل پاسخ داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"7-اصل تسهیل و تیسیر در قرآن و نهج البلاغه: (تسهیل)و(تیسیر)به معنای آسان کردن و سهل گردانیدن است،و مرادآن است،و مراد آن است که در هر حرکت تربیتی راههای آسان و میسر به روی متربی گشوده شود تا میل و رغبت به رفتن فراهم شود و با متربی از سر ملایمت و مدارا رفتار شود تا بتواند راه را بر خود همواره سازد و طی طریق کند و به مقصود دست یابد،(فرهنگ معین،ج 1،ص 3801)«و سهل لکم سبیل الطاعهء»خداوند راه اطاعت را برایتان آسان نموده است(همان خطبه،ص 151)«و کلف بسیر او لم یکلف عسیرا»آنچه خداوند تکلیف کرد آسان است نه دشورا(همان حکمت،ص 87) 8-اصل تفکر در قرآن و نهج البلاغه: تفکر اساس حیات انسانی است،زیرا انسانیت انسان و ادارک او از عالم و آدم و پروردگار عالمیان و اتصالی که با حق برقرار میکند و به نحوه تفکر اوست،با تفکر راست که استعداد های پنهان آدمی از قوه به فعل در میآید و زمینه حرکت کمالی او را فراهم میشود،(دلشاد تهرانی،2831،ص 102)راه تربیت آدمی،راهی است که از فکر میگذرد،زیرا انسان موجودی است متفکر یعنی با اندیشه زندگی میکند و با به کار گرفتن فکر خود سیر مینماید و هر سود و زیانی که میبیند از راه افکار و اندیشههایش است که بهرهمند یا متضرر میشود و از همین راه به سعادت و شقاوت میرسد،بنا براین توجه به تفکر صحیح و تربیت فکری اساسی سلوک به سوی کمال مطلق است."