خلاصه ماشینی:
براساس مبانی نظری موجود و سیر تحول مقولات بودجهای طی دو سده اخیر،به نظر میرسد که باید در ابتدا برحسب نوع سیاستگذاری و ماهیت عمل فعالیتهای دولت مجموعه وظایف آن را در حوزههای بودجهای جداگانهای به شرح زیر جای داد: -حوزه حاکمیت(عمومی) -حوزه عمران و توسعه(برنامه) -حوزه باز توزیعی و تأمین اجتماعی(بازتوزیعی) (1).
در بازنمایی بودجه،دریافتیهای بازتوزیعی در قالب 5 گروه زیر طبقهبندی شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب-بودجه بازتوزیعی(پرداختیها) محدوده بودجه پرداختیهای بازتوزیعی،ترکیبی از عملیات ناشی از گسترش مفهوم دولت(با عنوان یک نهاد سیاسی)و وظایف حکومت(به عنوان نهاد مذهبی)را دربرمیگیرد.
در بازنمایی،این بودجه به دو گروه زیر طبقهبندی شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) لازم به تذکر است که طبقهبندی ارائهشده از عملیات بودجهای دولت و تفکیک ارقام لوایح بودجه سنواتی طبق الگوی جدید در گروههای پنجگانه،نتایج مفیدی را به همراه دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور یافتن کسری(ما زاد)در هریک از گروههای پنجگانه،ابتدا بازنمایی دریافتیها و پرداختیهای دولت در لایحه بودجه کل کشور طی سالهای 1380-1374(طبق طبقهبندیهای یادشده)انجام گرفته1،2و سپس،نسبت هریک از ارقام به کل دریافتیها یا پرداختیها محاسبه گردیده است.
جدول 1-بازنمایی نسبت دریافتیها و پرداختیهای دولت در گروههای پنجگانه به کل دریافتیها و پرداختیها در لایحه بودجه سالهای 1380-1374(ارقام به درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ماخذ:با استفاده از بودجههای استخراجشده از طریق بازنمایی لوایح بیمه 1380-1374 محاسبه شدهاند.
2. بازنمایی نسبت دریافتیها و پرداختیهای دولت در بودجه برنامه نمایانگر وجود ما زاد طی سالهای مورد بررسی(بجز سال 1378)است.
روند بازنمایی نسبت دریافتیها و پرداختیهای دولت در بودجه تصدیهای دولتی و موازنه و حسابهای مالی نشان میدهد که دو گروه یادشده،طی سالهای مورد بررسی همواره با کسری روبهرو بودهاند.