چکیده:
شاید بیشفعالی رایجترین اصطلاح مشهوری باشد که برای مشکل روانشناختی کودکانی که بهعنوان اختلال نقص توجه/بیشفعال1( adhd )معرف هستند،به کار میرود.اصطلاحات تخصصی دیگری نیز برای این مشکل به کار رفتهاند که عبارتند از: پرجنبی2،سوء کارکرد جزئی مغز3و اختلال نقص توجه4.امروزه این اختلال رسما اختلال نقص توجه بیشفعالی( adhd )نامیده میشود.
این اختلال شامل محدودیت در مهار رفتارهایی است که دارای سه ویژگی اساسی هستند:1-میزان توجه نامتناسب با مرحله رشد،2-تکانشوری،3-بیشفعالی با شروع قبل از 7 سالگی.
کمتر اختلالی به اندازهی adhd مورد توجه گسترده متخصصین،آموزگاران و والدین قرار گرفته است.بهطوری که در دههی گذشته از پژوهشها و مطالعات بسیار وسیع جهت شناخت و درمان آن انجام شده است.نشر چهارمین«راهنمای آماری تشخیص اختلالات روانی»( dsm-iv )انواع مختلف( adhd )را به ترتیب:1- adhd نوع غالب بیتوجه، 2- adhd نوع غالب بیشفعالی3- adhd نوع مرکب مشخص کرده است.از لحاظ توصیفی این وضعیتها متفاوت هستند(کندال،2003).
خلاصه ماشینی:
"بنابراین لازم است در ابتدا با نشانههای این دانشآموزان آشنا شویم و در ادامه به راهکارهای لازم از طرف معلم و مشاور مدرسه جهت رفع این مسئله بپردازیم: (تعاریف رفتاری دانشآموزان adhd در مدرسه) -فراخنای توجه کوتاه،دشواری در حفظ مداوم توجه -حواسپرتی سریع بر اثر محرکهای خارجی -بهنظر میرسد که دانشآموز خوب گوش نمیدهد -عدمموفقیت مکرر در پیروی از دستورات با انجام به موقع تکالیف مدرسه،وظایف روزمره یا مسئولیتهای کاری -ضعف در مهارتهای سازماندهی در فراموشکاری،بیتوجهی به جزئیات و نادیده گرفتن اجزای ضروری برای انجام تکالیفی که به وی محول میشود خودنمایی میکند -بیشفعالی که با انرژی زیاد،بیقراری،دشواری در آرام نشستن،با صدای بلند یا بیش از حد صحبت کردن مشخص میشود.
-این دانشآموزان با روشهای عملی بهتر یاد میگیرند تا روش سخنرانی معلم -هرچه معلم نکتههای جدیدتری در تدریس به کار ببرد برایشان جالبتر است -او را در یک گروه کلاس عضو کنید تا کارهایش را به صورت گروهی انجام دهد -تکلیفهای طولانی و بزرگ را برای او به قسمتهای کوتاه و کوچکتر تقسیم کنید -او را زودبهزود تشویق کنید او به پاداشهای پیاپی در زمانهای کوتاه نیاز دارد -تماس چشمی خود را با او بهطور مستمر حفظ کنید و او را زود بهزود نگاه کنید -در جاهای مهم با حالتها و حرکتهای خود به او بفهمانید که کدام قسمت درس مورد تأکید است -وقتی درس میدهید یا دانشآموزان در حال انجام تکالیف هستند مراقب باشید که او روی نیمکت خود را شلوغ ن کند و وسایل غیرضروری را کنار بگذارد -بهتر است نیمکت او انفرادی باشد اگر ممکن نیست به او صندلی یکنفره بدهید."