خلاصه ماشینی:
گزارش ویژه:چکیدهای از یک گردهمایی علمی سه روزه مدیریت کیفیت نگاهی فراگیر به سازمان و نیروی انسانی گروه گزارش:علی اکبر بابایی-فرانک جواهر دشتی-فرشید فرزام اشاره تا اوایل سال 1980 تقریبا تمامی شرکتها و سازمانها بر این باور بودند که کیفیت تنها در محصول نهایی تجلی مییابد و رضایت مشتری فقط با دریافت محصول یا خدمت مناسب تامین میشود.
. کنفرانس استفاده از استانداردهای مدیریت کیفیت را برای کالا و خدمات مشمول استاندارهای اجباری توصیه و پیشنهاد میکند مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این موضوع را در توانمندسازی کارکنان با عملکرد برتر ارتباط دارد.
هدف اصلی رویکرد مدیریتی،بیش از آنکه رعایت قوانین و مقررات باشد،تحقق اهداف، افزایش پاسخگویی به مشتری وبذل توجه به هزینهها و استفاده از منابع محدود به موثرترین شکل میباشدودر رویکرد مدیریتی میدان، قابلیت انعطاف،ابزار و منابع مورد نیاز برای انجام کار در اختیار اشخاص یعنی مدیران قرار میگیرد و سپس آنها را در برابر عملکردشان پاسخگو میداند.
دمینگ معتقد است که نیازهای آتی مشتریان در انگلستان برای جلب توجه درباره صنعت و تجارت به استاندارد ایزو در پیامی ساده اعلام کدند:مدیریت موثر در کیفیت، موجب افزایش ارزش میشود که این یکی از عوامل اصلی رقابتپذیری شرکتهاست و موثر بون حتما باید ارزیابی شود.
-کوچک بودن بیشتر موسسههای خصوصی خدمات -نبود کارکنان کار آمد برای ایجاد سیستم کیفیت در موسسات خصوصی خدمات -وجود نداشتن الزامات قانونی یا دولتی برای عرضه خدمات با کیفیت -و آگاهی نداشتن مشتریان از تاثیر مشتری در کیفیت خدمات عرضه شده را از عوامل ایجاد مشکل در توسعه استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت برمبنای استانداردهای ایزو 9000 در بخش خدمات است.