خلاصه ماشینی:
"او افق عالمی را که شرط مقدم اروپایی است,در نظر آورد و چون دید که بی بنیاد انگاشتن یا بی بنیاد شدن علم,با گمگشتگی آدمی مقارن شده و این وضع,بشر را از مقام خود دور ساخته است,نتیجه گرفت که بازگشت به خرد جاویدان و فلسفه,انسان را به مقام و حقیقت خویش باز میگرداند.
پدیدارشناسی که با درک و دریافت بحران آغاز شده بود,در قلمرو فلسفه محض محدود نماند,بلکه در حیطه علوم انسانی و اجتماعی و در ادبیات و نقد ادبی وارد شد و حتی بعضی محققان و فیلسوفان غرب را برانگیخت که به تفکر گذشته و از جمله به فلسفه اسلامی,با نظر دیگری بنگرند و چنانکه میدانیم,نه فقط درس فلسفه اسلامی در دانشگاههای بزرگ امریکا و اروپا دایر شد,بلکه آثار محققانهای در این زمینه پدید آمد.
در هر صورت,فلسفه معاصر را نمیتوان بدون آشنایی با پدیدارشناسی,آنچنانکه باید, درک کرد,و هم از این روست که این دفتر فرهنگ نیز به مباحث پدیدارشناسی اختصاص یافته است."