Objective: The purpose of present research was Comparing of perfectionism and tolerance of ambiguity in gifted and non-giteed girls’ student.
Method: 71 gifted girls’ students in Farzanegan school of Ardabil and 77 non-giteed girls’ students randomly selected and filled the perfectionism and tolerance of ambiguity scales.
Results: Results of multiple analysis of variance (MANOVA) indicated that mean of positive perfectionism، tolerance of ambiguity and negative perfectionism is differ in gifted and normal students. Thus، positive perfectionism and tolerance of ambiguity in gifted were higher than normal students and negative perfectionism in normal students was higher than gifted students (p<0/05).
Conclusion: results support the difference of perfectionism and tolerance of ambiguity in gifted and normal students and attention to this variables in gifted students has specific importance.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 3 نشان میدهد که با توجه به اینکه فرض ماتریسهای واریانس-کواریانس زیر سؤال نرفته است (Boxes M 9/207 ù p 0/174) و با شرط برابری واریانسها در متغیرهای کمالگرایی مثبت (F 0/003 ù p 0/96) کمالگرایی منفی (F 3/005 ù p 0/077) و تحمل ابهام (F 2/890 p 0/091) که بین دانشآموزان تیزهوش و عادی در متغیرهای وابسته کمالگرایی منفی،کمالگرایی مثبت و تحمل ابهام تفاوت معنیداری وجود دارد.
تحلیل هریک از متغیرهای وابسته به تنهایی،با استفاده از آلفای میزان شده بن فرونی(0/710)نشان داد که دو گروه دانشآموزان تیزهوش و عادی از نظر کمالگرایی مثبت (F(1 ù 146) 10/795 ùL2 P 0/001) ،کمالگرایی منفی (F(1 ù 146) 20/602 ù p 0/000) و تحمل ابهام (F(1 ù 146) 15/764 ù p 0/000) با هم تفاوت معنیدار دارند.
همچنین نتایج آزمون مانوا نشان داد میانگین کمالگرایی منفی در دانشآموزان عادی،بیشتر از دانشآموزان تیزهوش بوده است.
همینطور نتایج آزمون مانوا نشان داد میانگین تحمل ابهام در دانشآموزان تیزهوش،بیشتر از دانشآموزان عادی بوده است.