چکیده:
طی دهه گذشته سهم ایران در علم جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است.در این
مقاله پس از بیان این واقعیت سعی میشود تا عملکرد علمی ایران از طریق تعداد مقالات
علمی چاپ شده توسط اجتماع علمی آن اندازهگیری شود.سپس ساختار معرفتی علم در ایران
به منظور تشخیص هر نوع ناهنجاری بر مبنای طبقهبندی پاپسکویی عرضه شده است.نتیجه
آنکه رشته شیمی با تولید استثنایی خود تناسب میان رشتهها را از میان برده است.
خلاصه ماشینی:
"حال اگر توجه خود را به هسته اصلی علم در ایران معطوف کنیم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در مرکز توجه قرار دهیم ملاحظه خواهیم کرد که بخش اعظم تولید علمی کشور در قالب این وزارتخانه انجام گرفته است.
اگر بخواهیم این توان تحقیقاتی را امیتاز نسبی نظام علمی ایران قلمداد کنیم، باید زیر رشتههای آن را نیز بررسی کرده و ببینیم که عناصر آن از نظر معرفتی با وضعیت زیر رشتههای تحقیقات شیمی در جهان مطابقت دارد یا خیر؟پرسش دیگر اینکه چرا بر خلاف نظام جهانی در اینجا میان تحقیقات و صنعت ارتباطی وجود ندارد.
بررسی مقالههای دارای همکار بینالمللی نشان میدهد که حدود 25%از کل مقالات سال 2001 ایران حاصل همکاریهای بینالمللی بوده است(نمودار 7) همان طور که ملاحظه میشود این درصد از رشتهای به رشته دیگر متفاوت است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در زمینه زیر رشتههای شیمی، طبقهبندی ششگانه پوپسکویی نشان میدهد که شیمی کاربردی با آنکه مؤلفه مهمی است تعداد مقالات ما در این زمینه آن قدر ناچیز است که عملا باید نادیده انگاشته شود(فقط 6 ماهه که همگی مشترک خارجی هستند).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در زمینه زیر رشتههای مهندسی طبقهبندی چهاردهگانه پوپسکوئی نشان میدهد که مهندسی شیمی تعداد مقالات بیشتری نسبت به زیر رشتهها را دارا میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کیفیت مقالات رشته فیزیک و تعداد مقالات در مجلات در نمودار مخصوصی رسم شده است(ستاره، ضریب تأثیر میانگین جهانی)."