چکیده:
ارزشها از جمله مفاهیمیاند که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول
داشتهاند.اگر چه ابتدا فیلسوفان به آن پرداختهاند، اما به تدریج با توجه به
اهمیتشان، در بخشهای مختلف معرفت بشری مطرح شدهاند و امروزه علوم متعددی خود را
نیازمند به شناخت آنها میدانند و از دیدگاههای گوناگون به آنها میپردازند.شاید
علت این باشد که ارزشها در واقع مفهومیاند که زندگی آدمی از آنها معنی میگیرد و
آنها راهنماهای مؤثری برای هدایت انسانهااند.در حقیقت در پشت همه انواع رفتارها و
گرایشهای جمعی، همهسازمانها، الگوها، نشانههای اجتماعی، نقشها و رمزها، دنیایی
از تصورات و ارزشهای جمعی قرار دارد(گورویچ و دیگران 1349:122)و فقط پس از فهم این
ارزشهاست که قادر به توجیه رفتارها خواهیم بود.با توجه به اهمیت ارزشها در جهان
امروز شناخت آنها از مسائل اصلی عصر حاضر است.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر نتایج سلسله مراتب ارزشها با عضویت در گروههای مذهبی نسبت به حالت عدم عضویت تفاوت نسبی میپذیرد به طوری که در حالت عدم عضویت سلسله مراتب ارزشها به ترتیب شامل، ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است در حالیکه در حالت عضویت در گروه های مذهبی سلسله مراتب ارزش ها به ترتیب شامل، ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است که نمایانگر ثبات اولویت اول و دوم و تغییر آن در اولویت سوم و چهارم است بنابراین به طور کلی در سطح مقایسه سلسله مراتب ارزشها فرضیه وجود رابطه میان سلسله مراتب ارزشها و نوع گروههایی که فرد در آن عضویت دارد تأیید میشود اما، در سطح مقایسه ارزشهای همسان تفاوت معنیداری میان میانگینها در حالت عضویت در گروههای اجتماعی و علمی مشاهده نگردید اما در حالت عضویت در گروههای سیاسی تفاوت معنیدار در دو سطح ارزشهای اجتماعی، و سیاسی دیده میشود همچنین در حالت عضویت در گروههای مذهبی در تمامی سطوح به غیر از ارزشهای فرهنگی تفاوت معنیدارمشاهده میشود.
3. در بررسی وجود رابطه میان ارتباط یا علاقهمندی به گروههای مرجع و سلسله مراتب ارزشهای دانشجویان در سطح مقایسه سلسله مراتب ارزشها، میان سلسله مراتب ارزشها با توجه به میزان ارتباط یا علاقمندی به گروههای مرجع تفاوت وجود دارد به طوری که اولویت اول و دوم در تمامی گروههای مرجع به ترتیب شامل ارزشهای اجتماعی و فرهنگی است اما در میزان کم ارتباط یا علاقمندی به گروههای مرجعی مانند همسالان مذهبی، همسالان عادی، غیر همسالان عادی و خارجیها، اولویت سوم و چهارم به ترتیب به ارزشهای سیاسی و اقتصادی مربوط شود که با افزایش میزان ارتباط یا علاقمندی به گروههای مرجع به ترتیب با ارزشهای اقتصادی و سیاسی جابجا میشوند."