چکیده:
تولید شکر داخلی،تنها بخشی از مصرف داخلی کشور را تأمین میکند.به این صورت که مصرف داخلی شکر در سال 1383،81/1 میلیون تن بوده که از این مقدار تنها 15/1 میلیون تن،برابر 64 درصد در داخل تولید شده است.بنابراین،شکاف بین مقادیر مصرف و تولید از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین میشود.با توجه به رفتار قیمتی کشورهای صادرکننده در تجارت جهانی شکر(مانند برزیل)،مسأله وجود قدرت بازاری که در ساختار بازار واردات شکر ایران باعث افزایش قیمتها میشود.موضوعی است که در این پژوهش مورد بررسی و ارزیابی قرار دادهایم.در این پژوهش با استفاده از الگوی نظریهء سازمان صنعتی تجربی جدید1و الگوهای اقتصادسنجی میزان قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران را برای دورهء 1352-1383 مورد بررسی قرار دادهایم.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ضریب قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران برابر 004/0 است؛یعنی،بازار واردات شکر ایران رقابتی بوده و همچنین رفتار تعیین قیمت شکر در این بازار به رفتار گیرندهء قیمت2نزدیکتر از رفتار تبانی است
Iran imports more than one third of its sugar consumption. In this paper, we
test for market power in the Iranian sugar imports market using
NewEmpirical Industrial Organization (NEIO) theory. We use the data for
the Iranian sugar market for the period 1974-2004 to estimate the degree of
the market power. Our results indicate that market power parameter in the
Iran sugar imports market is 0.004, This reveales that the sugar imports
market for Iran is competitive, and the behavior of price determination in
this market is much closer to price taker than collusion.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران/سال دهم/شماره 34/بهار 1387/صفحات 145-160بررسی قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران
میزان قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران را برای دورهء 1352-1383 مورد بررسی قرار دادهایم.
پژوهش نشان میدهد که ضریب قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران برابر 004/0 است؛یعنی،بازار واردات
ایران در حدود 37/1 درصد از کل سهم بازار واردات جهانی محصول شکر را دارد که بیانگر نقش
تعیین میزان انحصار یا رقابت این کشورها در واردات شکر به ایران و نیز
پژوهش با تدوین روششناسی مناسب،میزان قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران را مورد بررسی و
رید2(1994)واردات موز را در بازار کشور آلمان مورد بررسی قرار داده است.
دئودور و شلدون3(1995)،نیز قدرت بازاری را در بازار واردات موز آلمان برآورد کرده است.
این پژوهش نشان میدهد که بازار واردات موز آلمان،کاملا غیر رقابتی است.
الگوی مناسبی برای تعیین میزان قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران پرداختهایم.
در رابطهء 9،???ضریب قدرت بازاری در بازار واردات شکر است که چنانچه به عدد صفر نزدیک شود،
تعیین میزان درجهء قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران پرداختهایم.
همچنین متغیر موهومی وقوع جنگ بر تقاضای واردات شکر اثر منفی داشته است.
بهطور کلی،نتایج برآورد معادلهء بهینهسازی بیانگر آن است که افزایش یک درصدی متغیرهای قیمت وارداتی شکر،میزان واردات شکر،به ترتیب به افزایش
برای برآورد درجهء قدرت بازاری در بازار واردات شکر ایران،لازم است ضریب???محاسبه شود.
مقادیر B?1 و a?2 ،مقدار???و در نتیجه،درجهء قدرت بازاری در بازار واردات شکر به ایران به صورت زیر
با توجه به اینکه ضریب قدرت بازاری در بازار واردات شکر به ایران،"