چکیده:
نیاز سازمانها به سازگاری با محیط تجاری پویا و پیچیده امروزی برای ادامه بقا که ناشی از توسعه بازارهای رقابتی است از یک سو و از سوی دیگر فشار مجامع سرمایهگذار به مدیران جهت تعیین ارزش و تبیین معیارهای اندازهگیری دقیق و شفاف سبب شده است تا سازمانها سیستمهای سنتی هزینهیابی و اندازهگیری عملکرد بر مبنای حسابداری صنعتی را مورد بازنگری قرار دهند و سیستمهای جدیدی مبتنی بر نیازهای عملکردی سازمان خود را جایگزین کنند.یکی از مهمترین روشهایی که میتواند سازمانها را در بهبود عملکرد مبتنی بر هزینه کمک کند،سیستم هزینهیابی بر مبنای هدف است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) هزینهیابی هدف یک مقوله راهبردی در مدیریت هزینه است که به طور عمده تمرکز خود را بر مدیریت هزینه محصولات آتی واحد تولیدی معطوف میکند.
هزینهیابی هدف یک مقوله راهبردی در مدیریت هزینه است که به طور عمده تمرکز خود را بر مدیریت هزینه محصولات آتی واحد تولیدی معطوف میکند.
در این مقاله تعاریف،اهداف، اصول هزینهیابی هدف مورد بررسی قرار میگیرد و مدل فرایند هزینهیابی هدف ارائه میشود.همچنین رابطه این سیستم با سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت و مدیریت بر مبنای فعالیت نیز مطرح میشود.
خلاصه ماشینی:
"هزینهیابی هدف: روشی برای مدیریت راهبردی سودهای آتی شرکت مهدی مران جوری* راضیه علیخانی**چکیده نیاز سازمانها به سازگاری با محیط تجاری پویا و پیچیده امروزی برای ادامه بقا که ناشی از توسعه بازارهای رقابتی است از یک سو و از سوی دیگر فشار مجامع سرمایهگذار به مدیران جهت تعیین ارزش و تبیین معیارهای اندازهگیری دقیق و شفاف سبب شده است تا سازمانها سیستمهای سنتی هزینهیابی و اندازهگیری عملکرد بر مبنای حسابداری صنعتی را مورد بازنگری قرار دهند و سیستمهای جدیدی مبتنی بر نیازهای عملکردی سازمان خود را جایگزین کنند.
تفاوتهای هزینهیابی سنتی و هزینهیابی هدف به شرح نمایشگر زیر میباشد:هزینهیابی مبتنی بر فعالیت و مدیریت مبتنی بر فعالیت و رابطه آن با هزینهیابی هدف دستیابی به اهداف کاهش بهای تمام شده مستلزم این است که اطلاعات مورد نیاز درباره علل و منشاء وقوع هزینههای جاری(محرکهای هزینه)و اثر بالقوه مدیریت بر آنها، جمعآوری شود هزینهیابی بر مبنای فعالیت8 (ABC) و مدیریت بر مبنای فعالیت9 (ABM) از جمله ابزارهای سودمند هزینهیابی هدف هستند زیرا بر شناخت چگونگی تاثیر طراحی محصول بر مصرف فعالیتهای مختلف و در نتیجه افزایش کل هزینهها متمرکز میشوند.
تعامل میان کاهش هزینههای مستقیم که مهمترین نقطه تمرکز هزینهیابی هدف است و شکافتن یا اصلاح هزینههای غیر مستقیم در ABC و ABM ،یک مبنای مستمر و دائمی برای بهبود و تحقق بهای تمام شده رقابتی و سود مورد نظر برای محصولات موجود و جدید ایجاد میکند1.
استفاده از ABC و ABM در فرایند هزینهیابی هدف نمایشگر 2:مقایسه دو رویکرد سنتی مدیریت هزینه و هزینهیابی هدف (به تصویر صفحه مراجعه شود) مزایای زیر را در بر دارد: -تعیین ماهیت هزینهها(هزینههای دارای ارزش افزوده و هزینههای فاقد ارزش افزوده)از طریق فعالیت،عناصر بهای تمام شده،اجزاء و محصول -شناسایی و برآورد سطحی از بهای تمام شده که انتظارات مشتریان درباره کیفیت و کارکرد را نیز برآورده میسازد."