خلاصه ماشینی:
"»3 علامه مجلسی نیز از «احمد بن مطهر» روایت کرده است که: یکی از یاران ما از اهالی جبل (قهستان) نامهای به حضرت نوشت و پرسید: کسانی را که در مورد امامت موسی بن جعفر توقف کرده، دوست داری یا از آنها بیزاری میجویی؟ امام در نامهاش تبری از منحرفان را گوشزد و به او توصیه کرد: «آیا برای عمویت رحمت میخواهی!
نامه نگاری عمومی و خصوصی امام حسن عسکری علیهالسلام به دلیل اوضاع امنیتی شدیدی که گرفتارش بود، از روش «نامهنگاری» به طور گسترده استفاده میکرد و از این طریق، نواقص ارتباطات با مردم را جبران میکرد و این، در حالی بود که آن حضرت شبکه وسیع نمایندگان برای هدایت امت، شاگردان زبده وفادار و...
»20 آن حضرت درباره بیم و امید هم به عنوان ابزار باز دارندگی از گناه، میفرمود: «ما ادری ما خوف امرئی و رجاؤه مالم یمنعاه من رکوب شهوة ان عرضت له و لم یصبر علی مصیبة ان نزلت به؛ بیم و امیدی که صاحبش را از ارتکاب عمل زشتی که برای او فراهم شده، باز ندارد و بر مصیبتی که بر او وارد شده است، شکیبایی ندهد، چه سودی دارد؟»21 و درباره سبک شمردن گناه میفرماید: «من الذنوب التی لاتغفر لیتنی لا اوخذ الا بهذا؛ از گناهانی که بخشیده نمیشود، این است که [گنهکار بگوید:] کاش به غیر همین گناه عقوبت نمیشدم.
26 * نقش معجزه در هدایت و اصلاحگری امام حسن عسکری علیهالسلام همانند دیگر ائمه، در هنگام لزوم، از ابزار «معجزه و کرامت» برای هدایت استفاده میکرد و این ظرفیت والا را در خدمت اصلاح اندیشهها و افکار امت اسلامی قرار میداد."