چکیده:
با بررسی"فتوتنامه"ها که روش آموزش و رسیدن به مرحله استادی در حرف مختلف هنری و صنعتگری ایرانیان است،با روش تربیتی خاصی مواجه میشویم که یکسره از آموزههای فرهنگی و باورهای ایرانی-اسلامی سرچشمه گرفته است. فتوتنامه رساله یا کتابی است حاوی منش،عقاید و قوانین هنروری به منظور تربیت هنرجویان،که با نظم و سختگیری یقینا استاد به شاگرد تعلیم داده میشده است.
یقینا بخش عظیمی از سنتهای هنروری ایرانیان در فتوتنامهها جای دارد؛رسالاتی که نمایانگر نقش باورها و سنتهای فرهنگی ایرانی-اسلامی در مصنوعات هنری است.در بررسی متون فتوتنامهها نمونههای تدوینیافته از یک نظام کامل تربیتی که منجر به آفرینشهای عظیم هنری شده است،دیده میشود.با دقتنظر در این اصول میتوان به راهحلهای منطقی برای آموزش هنرهای سنتی در زمان حال رسید.آموزش این متون بیشتر معطوف به بعد روحانی انسان است تا بعد جهانی.تحلیل مجموعه رسالات فتوتنامهها میتواند مبنای اندیشهای خاص هنرمندان ایرانی را که آثار شگرف و بدیعی در زمینه هنر ایرانی- اسلامی به وجود آوردهاند تا میزان قابلتوجهی مشخص و راه را برای درک بهتر مؤلفههای آموزشی هنرهای سنتی ایرانی باز کند.فتوتنامههایی مثل فتوتنامه کمال الدین عبد الرزاق کاشانی(690-735 ق)،فتوتنامه نجم الدین طاهر تبریزی معروف به نجم الدین زرکوب(درگذشت در 712 ق)،فتوتنامه عطاء الدوله محمد بیابانکی(659-736 ق)،«تحفه الاخوان»(که مؤلف و تاریخ دقیق آن معلوم نیست)،فتوتنامه امیر سید علی بن شهاب الدین میر سید محمد حسینی همدانی(713-786 ق)،آثار مکتوب میر عماد الحسنی و شمس الدین آملی،«فتوتنامه سلطانی» اثر ملا حسین کاشفی(درگذشت در 910 ق)و دیگر فتوت نامهها میتواند راهگشای شناخت اندیشه و تفکر خالقان و مروجان هنرهای سنتی ایرانی باشد.
خلاصه ماشینی:
"مقالهآموزش در هنرهای سنتی ایران:بررسی سنتهای آموزشی هنروری در فتوتنامهها بهمن فیزابی عضو هیئت علمی بخش صنایعدستی دانشکده هنر و معماری،دانشگاه شیرازچکیده با بررسی"فتوتنامه"ها که روش آموزش و رسیدن به مرحله استادی در حرف مختلف هنری و صنعتگری ایرانیان است،با روش تربیتی خاصی مواجه میشویم که یکسره از آموزههای فرهنگی و باورهای ایرانی-اسلامی سرچشمه گرفته است.
فتوتنامههایی مثل فتوتنامه کمال الدین عبد الرزاق کاشانی(690-735 ق)،فتوتنامه نجم الدین طاهر تبریزی معروف به نجم الدین زرکوب(درگذشت در 712 ق)،فتوتنامه عطاء الدوله محمد بیابانکی(659-736 ق)،«تحفه الاخوان»(که مؤلف و تاریخ دقیق آن معلوم نیست)،فتوتنامه امیر سید علی بن شهاب الدین میر سید محمد حسینی همدانی(713-786 ق)،آثار مکتوب میر عماد الحسنی و شمس الدین آملی،«فتوتنامه سلطانی» اثر ملا حسین کاشفی(درگذشت در 910 ق)و دیگر فتوت نامهها میتواند راهگشای شناخت اندیشه و تفکر خالقان و مروجان هنرهای سنتی ایرانی باشد.
در زبان فارسی به جز فتوتنامهها رسالات و کتب ادبی نیز وجود دارد که آداب و رسوم مربوط به حرف و هنرهای مختلف را در خود جای داده است.
»7 6)رساله آداب زمینه تربیت در فنون عملی تألیفات مستقیم بسیار کم است،چنانکه یکی از نادر متون تربیتی که در دسترس است مربوط به رسالهای است که ناظر بر اعمال و رفتار و آموزش منش صنف آهنگران است که از حیث مطالب و مضامین شباهت زیادی دارد به"فتوتنامه چیتسازان"."