چکیده:
هدف از نگارش این مقاله،پرداختن به نوعشناسی پژوهش ترکیبی و فرایند طراحی و اجرای آن است.در این مقاله،بررسی مبانی نظری پژوهش ترکیبی موردنظر نیست؛باوجود این، در مقدمه به صورت خلاصه،دربارهی این موضوع بحث شده است.در ادامه،بر ضرورت نوعشناسی پژوهش ترکیبی تأکید و معیارهای مطرح در نوعشناسیهای گوناگون معرفی گردیده است.هرچند نوعشناسیهای مختلفی در زمینهی پژوهش ترکیبی ارایه شده،در این مقاله بهطور خاص،دو نوعشناسی مشهور عرضه گردیده است.نوعشناسی اول شامل چهار طرح چندجانبه،گنجانده شده،تبیینی و اکتشافی است.نوعشناسی دوم به دو بخش الگوی پژوهش ترکیبی و روش پژوهش ترکیبی تقسیم شده است.طرحهای پژوهش در هردو نوعشناسی،به تفصیل توضیح داده شده و در قسمت بعد،به دیدگاهی با عنوان رویکرد مبتنی بر همافزایی که به تازگی،در کنار نوعشناسی پژوهش ترکیبی مطرح شده،اشاره گردیده است.در پایان،مراحل طراحی و اجرای پژوش ترکیبی ذکر شده است.
خلاصه ماشینی:
"برای استفاده از جدول 3،باید دو سؤال زیر مطرح و پاسخ داده شود: 1)آیا پژوهشگر قصد دارد پژوهش را با تکیه بر یک پارادایم غالب انجام دهد؟به بیان دیگر،پژوهشگر باید مشخص کند که قصد دارد یک طرح با وضعیت غالب یا یک طرح دارای وضعیت برابر را انتخاب کند؟ 2)آیا او درصدد است تا مراحل پژوهش را بهطور همزمان اجرا کند یا به صورت متوالی؟منظور از این نکته آن است که او مراحل کمی و کیفی را همزمان به کار میگیرد یا یک مرحله را پیش از مرحلهی دیگر انجام میدهد؟ نوع پاسخ پژوهشگر به این دو سؤال او را به انتخاب یکی از طرحهای ارایه شده در جدول 3 رهنمون میکند.
در بخش کیفی انتخاب کند؟آیا نمونههای بخش کمی و کیفی پژوهش متفاوت خواهد بود؛اما هردو گروه از یک جامعه انتخاب خواهند شد؟آیا نمونههای انتخاب شده برای یک مرحله از پژوهش معرف یک زیرمجموعه از شرکتکنندگان انتخاب شده برای بخش دیگر پژوهش است؟و یا اینکه از دو یا گروههای بیشتری از نمونهها مثلا دانشآموزان و معلمان استفاده خواهد شد؟ علاوه بر این،پژوهشگر باید تصمیم بگیرد که دادههای کمی و کیفی باید به صورت همزمان از نمونهها جمعآوری شود یا به صورت متوالی؟در مورد طرح پژوهش ترکیبی نیز چنین مواردی مطرح است؛برای نمونه پژوهشگر باید در این مورد که طرحهای کمی و کیفی را به صورت همزمان اجرا خواهد کرد یا آنها را به صورت متوالی به کار خواهد گرفت؟و همچنین در مورد شیوهی ترکیب طرحهای پژوهش و وزن برابر یا متفاوت آنها تصمیم بگیرد."