چکیده:
بسیاری از تغییرات قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تاثیر اطلاعات مختلف و متنوعی است که از سوی شرکتها به بازار ارائه میشود.برخی از این اطلاعات منشاء پیشبینی و برآورد دارند لذا صحت و سقم(اعتبار)این پیشبینیها مورد سوال خواهد بود.یک مشکل بااهمیت که غالب مدیران شرکتها با آن روبرو هستند این است که اعتبار پیشبینی آنها از سود،در بازار سرمایه،تحت تأثیر چه فاکتورها و متغیرهایی میباشد و چگونه میتوانند این اعتبار را افزایش دهند.در این مقاله بهطور تجربی، فاکتورهای شناسایی شده در تحقیقات و مطالعات خارخ از کشور،بر روی بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است.فرضیات تحقیق مبتنی بر ارزیابی پنج فاکتور شامل نوع خبر(مثبت و یا منفی بودن)،انحراف در پیشبینی(اعتبار مدیران)،افق زمانی پیشبینی،اندازه شرکتها و وجود و یا عدم وجود تعدیل در پیشبینی میباشد.با در نظر گرفتن واکنش قیمت سهام در زمان اعلام پیشبینی سود به وسیله مدیریت به عنوان متغیر وابسته نتایج تحقیق نشان میدهد که اولا"اعلام خبر منفی(سود پیشبینیشده کمتر از گذشته)نسبت به خبر مثبت واکنش بیشتری در قیمت سهام ایجاد مینماید به عبارت دیگر میزان باور و اعتبار خبر منفی نزد کارگزاران بازار نسبت به خبر مثبت بیشتر است.ثانیا"اندازه شرکتها در میزان باور و قبول سود پیشبینی شده،نزد سرمایهگذاران دارای تاثیر بیشتری است.ثالثا"صحت و تحقق پیشبینیهای گذشته بر روی باور پیشبینیهای آینده موثر است.رابعا"پیشبینیهای میانمدت نسبت به پیشبینیهای سالانه،واکنش بیشتری را در قیمت سهام ایجاد مینماید و نهایتا"اینکه وجود یا عدم وجود تعدیل در پیشبینیها بر روی باور و اعتبار پیشبینیهای بعدی تأثیرگذار نیست.بهطور کلی تحقیق حاضر افزایش آگاهی نسبت به اینکه چگونه مدیران میتوانند انتظارات خود از سودهای آتی را با بازار مرتبط سازند موجب میگردد.
خلاصه ماشینی:
"پیشبینی و برآورد دارند لذا صحت و سقم(اعتبار)این پیشبینیها مورد سوال خواهد
گرفتن واکنش قیمت سهام در زمان اعلام پیشبینی سود به وسیله مدیریت به عنوان
متغیر وابسته نتایج تحقیق نشان میدهد که اولا"اعلام خبر منفی(سود پیشبینیشده کمتر از گذشته)نسبت به خبر مثبت واکنش بیشتری در قیمت سهام ایجاد مینماید به
(1)- Jennings در این تحقیق اعتبار پیشبینیهای مدیریت از سود با استفاده از فاکتورهای شناسایی
واکنش تحلیلگران به پیشبینی جاری(فعلی)مدیریت از سود مبتنی بر این روش بود.
تاثیر ارائه پیشبینی سود به وسیله مدیریت بر قیمت سهام پرداخت.
مالی شرکتها با واکنش قیمت سهام در نتیجه ارائه پیشبینی EPS به وسیله مدیریت
همراه پیشبینیهای مدیریت و نقش اطلاعات اضافی بر روی اعتبار پیشبینیها مورد
است لذا مدیران از طریق همراه کردن این اطلاعات سعی در افزایش اعتبار اخبار را
همزمان با ارائه پیشبینیهای مدیریت از سود مورد بررسی قرار گرفت.
(1)- Koch and Park فوق این بود که واکنش قیمت سهام و تجدید نظر تحلیلگران در پیشبینیهایشان بعد
به وسیله مدیریت بر روی اعتبار این پیشبینیها مورد بررسی قرار گرفت.
فرض دوم این بود که واکنش قیمت سهام برای پیشبینیهای سود سالانه که
فرض سوم این بود که واکنش قیمت سهام به پیشبینیهای سود سالانه زمانیکه
(1)- Li,Nunamaker and Wong-On-Wing پیشبینیهای مدیریت بر روی تصمیمات سرمایهگذاران شده و واکنش قیمت سهام را
برای آزمون تاثیر مثبت بودن و یا منفی بودن خبر بر روی قیمت سهام از یک متغیر
بنابراین اختلاف معنیدار بین ضرایب دو رگرسیون رد نشده و میتوان فرضیه مبتنی بر واکنش بیشتر قیمت سهام به پیشبینیهای شش ماهه نسبت به"