چکیده:
یکی از مهمترین ابزار تحقق توسعه جامعه وجود دانشگاه ها و پژوهشگران فعال می باشد که مولد و مروج شناخت علمی زیربنایی توسعه اند. کشورهای در حال توسعه با برداشتن گامهای بلند سعی می کنند فاصله خود را با کشورهای پیشرفته صنعتی از طریق توجه به تحقیقات کاهش دهند. در ایران علیرغم تلاش های فراوانی که برای توسعه علم و پژوهش گردیده امانظام مشخصی برای نمایش و ارزیابی دستاوردهای اصیل و خلاق که منجر به نوآوری و فناوری های نوین و بالاخره توسعه صنعت شده باشد در دسترس نیست. لذا بر آن شدیم در این مقاله ارزیابی عملکرد سال 83 واحدهای پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را گزارش نماییم. این ارزیابی مبتنی بر شاخص های موثر در کارآیی مراکز تحقیقاتی انجام شده و نقاط قوت نسبی این مراکز را از نظر منابع انسانی، عملکردی و منابع مالی می سنجد و کمبودها و کاستی ها را نشان می دهد. امید است این مقاله با تعیین جایگاه نسبی آنها بر اساس هر یک از شاخص های ارزیابی به پژوهشگران مراکز کمک نماید تا در رقابتی مثبت گام بردارند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نمودار 3 نشانگر آمار کتب تالیفی(به تصویر صفحه مراجعه شود) مودار:3 کتب تالیفی در سال 1383 -2-کتب ترجمهای منتشر شده از بین 21 موسسه پژوهشی پاسخ دهنده،10 واحد پژوهشی کتابی ترجمه نکردهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مودار:4 تعداد کتب ترجمهای در سال 1383 -3-مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی معتبر چاپ شده از بین 21 موسسه پژوهشی پاسخ دهنده،3 واحد پژوهشی مقاله علمی پژوهشی و علمی ترویجی معتبر نداشتهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مودار:5 تعداد مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی معتبر در سال 1383 -4-مقالات ISI چاپ شده از بین 21 موسسه پژوهشی پاسخ دهنده،7 واحد پژوهشی مقاله ISI نداشتهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مودار:7 تعداد ارائه شده در همایشهای علمی در سال 1383 -شاخص منابع مالی3-1-تعداد قراردادهای تحقیقاتی منعقد شده با سایر ارگانهای اجرایی و صنعت از بین 21 واحد پژوهشی پاسخ دهنده 5 واحد پژوهشی به این گزینه پاسخ ندادهاند.