چکیده:
در این مقاله ، برخی از آموزه های نظری و علمی در خصوص آینده نگری مورد تاکید قرار گرفته است که می توان آنها را برای سامان بخشیدن بیشتر به فعالیت های آینده اندیشی در ایران بکار گرفت .
در این راستا طرح های مرتبط با آینده نگری در برخی از کشورهای پیشرفته برای نمونه و آشنایی با چهارچوب های کلی مورد استفاده توسط آنان ارائه شده است. در پیگیری این هدف پس از ذکر مقدمه ای موجز در خصوص چیستی آینده اندیشی و زیر مجموعه های وابسته به آن نظیر آینده نگاری ، آینده نگری ، و آینده گزینی به پاره ای از جنبه های روشن شناسی مربوط به این حوزه معرفتی اشاره شده و آنگاه تجربه آینده نگاری در دوکشور غربی در سالهای اخیر و تجارب قابل توجه و بررسی به منظور پیاده سازی در ایران مورد بحث قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"هریک از این معادلهای فارسی،به نوبه خود ترجمهیکی از اعضای مجموعه متنوع واژگانی است که در زبانهای اروپایی(عمدتا انگلیسی و فرانسه)برای تاکید بر جنبههای مختلف قلمرووسیعی به کار گرفته شده که در حوزهها و عرصههای گوناگون به روندهایآینده نظر میکند و میکوشد از میان روندهای ممکن و محتمل،مطلوبترینها را شناسایی کند و برای تحقق آن از هماکنون زمینهسازیو برنامهریزی کند1.
معیارهای مورد استفاده عبارت بود از: -جنبههای صنعتی و اقتصادی فناوری موردنظر -اندازه کنونی و آتی بازار -فرصت برای ایجاد و دفاع از یک موقعیت رقابتی -امکان بالقوه برای گسترش در بنگاهها -امکان بالقوه برای تولید انبوه و کاستن از هزینهها -ملاحظات زیستمحیطی -رشد پایدار -حفظ و بقای انرژی و منابع طبیعی -کنترل تولید گازهای نامطلوب و مدیریت فضولات و مواد زاید -نتایج بالقوه نامطلوب فناوری بر روی محیط زیست -نیازهای اجتماعی -سلامت،امنیت غذایی و پاکیزگی -پیری و سالخوردگی جمعیت -فرهنگ،آموزش،و کارآموزی -نتایج بالقوه نامطلوب -امنیت ملی و اروپایی -امنیت و دفاع -استقلال صنعتی -دینامیک فناوری -از بین بردن گلوگاهها و راهبندها -امکان ترکیب فناوری با دیگر فناوریها -توانایی جذب فناوری به وسیله نگاه-فناوری کمککننده به تحقیقات -دیگر جنبهها مجددا از اعضای گروهها خواسته شد با استفاده از معیار''موفقیترقابتی9''برای کنشگران فرانسوی و اروپایی،از میان این 200 فناوریمهم،حدود 100 فناوری را که مهمترین به شمار میآیند مشخص سازند.
رسهایی از تجربه فرانسه و آمریکا برای پژوهشهایآیندهاندیشی در ایران یکی از مهمترین نکاتی که در فرایند اجرای پروژه''فناوریهای کلیدی2005''در فرانسه آموخته شد توجه به این مساله بود که نقش فناوریهاینرم13در برابر علوم و فناوریهای سخت،کمتر مورد توجه بوده و حالآنکه تاثیر این قبیل فناوریها در جهان جدید بسیار گسترده شده است."