چکیده:
تاریخ دریافت 1386/7/14-تاریخ تایید 1387/8/6 هدف پژوهش حاضر،شناسایی اثر آموزش راهبردهای خودنظمبخشی بر راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی و اهداف پیشرفت دانشآموزان دختر مردود در درس ریاضی بود.بدینمنظور،نمونهای شامل 40 دختر مردود در درس ریاضی شهر شیراز انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه،هرکدام 20 نفر قرار گرفتند.هر دو گروه از نظر بهره هوش و نمره مردودی درس ریاضی همتا شدند.به گروه آزمایشی،برنامه آموزشی خودنظمبخشی در 10 جلسه 2 ساعتی ارایه شد و گروه گواه برنامهای دریافت نکردند.هر دو گروه،قبل و بعد از آموزش،مقیاسهای راهبردهای یادگیری،خودکارآمدی و اهداف پیشرفتن را پاسخ دادند.نتایج نشان داد که آموزش خودنظمبخشی بر اهداف پیشرفت اثر معناداری داشته است،بدینمعنا که در گروه آزمایشی،در مقایسه با گروه کنترل، جهتگیری هدفی تجربی بیشتر و جهتگیریهای عملکردی کمتر شده است.همچنین،گروه آزمایشی،به صورت معناداری خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری بالاتری را پس از آموزش در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند.
خلاصه ماشینی:
"Achievement goals سوال است که:چرا من این تکلیف را انجام میدهم؟طبق نظر"الیوت1 "و همکاران (1999)،اهداف پیشرفت به صورت دو مقوله اهداف تبحری2 و اهداف عملکردی3 وجود دارد.
نتایج تحقیق آنها حاکی از آن است که انگیزش درونی،بهطور غیر مستقیم از طریق اهداف پیشرفت(تبحری و رویکرد-عملکرد)و میزان استفاده از راهبردهای خود-نظمبخش تاثیر دارند.
روش پژوهش این پژوهش،به بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خود-نظمبخش بر راهبردهای یادگیری،اهداف پیشرفت و خودکارآمدی دانشآموزان مردود در درس ریاضی میپردازد،بنابراین با در نظر گرفتن انتصاب تصادفی افراد،طرح از نوع تمام آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است.
میانگین و انحراف معیار راهبردهای یادگیری،خودکارآمدی،جهتگیری تبحری، عملکردی و اجتنابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج آزمون چند متغیره و آزمون درون گروهی برای متغیر جهتگیری هدفی رویکرد عملکرد نشان داد که نمرههای افراد در پیشآزمون،نسبت به پسآزمون متفاوت بوده است.
این نتایج و نتایج آزمون بین گروهی نشان میدهد که خودکارآمدی افراد پس از اعمال برنامه آموزش راهبردهای خود-نظمبخش افزایش یافته است(4/75- F ،39،1- df ،0/001< P ).
نتایج پژوهش رگرسیون حاکی از آن است که انگیزش درونی،بهطور غیرمستقیم از طریق اهداف پیشرفت(تبحری و رویکرد-عملکرد)،بر میزان استفاده از راهبردهای خود-نظمبخش تاثیر دارند.
یافتههای مربوط به فرضیه یاد شده این است که آموزش راهبردهای خود-نظمبخش،راهبردهای یادگیری دانشآموزان دختر مردود در درس ریاضی را افزایش میدهد،نتایج پژوهش نشان میدهد دانشآموزان پس از ارایه برنامه خود-نظمبخش،استفاده از راهبردهای یادگیری را به میزان بیشتری گزارش کردند.
باتوجه به اینکه افزایش میزان استفاده از راهبردهای یادگیری(پنتریچ و دیگروت،1990؛زیمرمن،1986،دیگنات و بوئر،2008)و جهتگیری هدفی تبحری(گرین و میلر،1996)،از عوامل مهم پیشرفت تحصیلی محسوب میشود،میتوان از برنامه راهبردهای خود-نظمبخش جهت تاثیر بر این متغیرها استفاده کرد."