چکیده:
وجود شادمانی و دوست داشتن اوضاع و شرایط موجود، آثار قابل توجهی در سلامت روانی، بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن و عملکرد تحصیلی دارد. در این پژوهش سعی شده است عوامل آموزشی، کالبدی و سازمانی موثر بر شادمانی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر اصفهان از نظر مدیران و مربیان پرورشی بررسی گردد. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته بسته پاسخ بوده است. حجم نمونه پژوهش، مشتمل بر 88 نفر مدیر و 96 مربی پرورشی است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مدیران و مربیان پرورشی، هر سه عامل آموزشی، کالبدی و سازمانی را در شادمانی دانش آموزان موثر می دانند. همچنین، در متغیرهای دموگرافیک مربیان پرورشی بر عوامل سازمانی تاکید بیشتری داشته اند، در حالی که افراد با مدارک تحصیلی فوق دیپلم، بر عوامل آموزشی تاکید بیشتری داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"مجله روانشناسی و علوم تربیتی Journal of Psychology & Education سال سی و نهم،شماره 2 Vol. 39,No. 2,2009 1388،ص 77-100 PP.
در این پژوهش سعی شده است عوامل آموزشی، کالبدی و سازمانی موثر بر شادمانی دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر اصفهان از نظر مدیران و مربیان پرورشی بررسی گردد.
توزیع پاسخهای مربوط به عوامل کالبدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3)به نظر مدیران و مربیان پرورشی،عوامل سازمانی به چه میزان در ایجاد شادمانی دانشآموزان موثر است؟عوامل سازمانی با شش گویه مورد بررسی قرار گرفت،در جدول شماره 5،پاسخ مدیران و مربیان پرورشی در مورد این گویهها آمده است.
مقایسه میانگین نمره میزان تاثیر عوامل آموزشی،کالبدی سازمانی با نمره ملاک (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4)آیا بین ویژگیهای دموگرافیک پاسخدهندگان با نظرشان در مورد عوامل موثر بر ایجاد شادمانی در مدارس رابطه وجود دارد؟ یافتههای توصیفی مربوط به این سوال،در جدولهای شماره 7،8 و 9 آمده است.
خلاصه نتایج تحلیل مانوای مربوط رابطه بین متغیرهای دموگرافیک و نظر پاسخ دهندگان در موردعوامل موثر بر شادمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که مدیران و مربیان پرورشی در زمینه شیوههای ایجاد شادمانی در مدرسه،نظرهای تقریبا همسویی دارند.
حضور دانشآموزان در طبیعت و استفاده از تصاویر و عناصر طبیعی در آموزش، به نحوی که بتواند موجب تنوع در شیوهها و محیطهای آموزشی گردد و فراگیران را به طور مستقیم در یادگیری درگیر کند به موازات رنگآمیزی شاد و دلانگیز مدرسه، وجود فضای سبز در داخل و اطراف مدرسه و توجه به سلامت سازمانی مدرسه،از جمله دیگر عوامل مهمی است که مدیران و مربیان پرورشی برای افزایش شادمانی بر آن تاکید داشتند."