چکیده:
هوش هیجانی توانایی درک هیجانات خود و دیگران و مدیریت این هیجانهاست.هدف این تحقیق،مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه صنعتی شاهرود بوده است.نمونهء این تحقیق شامل 79 غیر ورزشکار و 41 ورزشکار بود ک غیر ورزشکاران به روش تصادفی و ورزشکاران به روش هدفمند انتخاب شدند.برای جمعآوری اطلاعات از آزمون هوش هیجانی برادبری و گریوز استفاده شد.این آزمون شامل 28 آیتم است که هوش هیجانی را در قالب دو قابلیت فردی و اجتماعی در فرد مشخص میکند.قابلیت فردی شامل خود-آگاهی،خود-مدیریتی و قابلیت اجتماعی شامل آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه میباشد.دادهها از طریق آزمون T گروههای مستقل در سطح معنیداری(05/0>p)مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتههای این تحقیق نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار وجود دارد.تفاوت معنیداری بین دو گروه از نظر قابلیت فردی وجود دارد؛هرچند که دو گروه در زمینه قابلیت اجتماعی تفاوت معنیداری نداشتند.بر اساس نورم هوش هیجانی،میانگین هوش هیجانی ورزشکاران در سطح متوسط به بالا،ارزیابی شد.اما هوش هیجانی غیر ورزشکاران در سطح متوسط قرار داشت.بهطورکلی نتیجهگیری میشود که هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار به دلیل توانایی بهتر در قابلیت فردی بیشتر از دانشجویان دختر غیر ورزشکار است.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار
هوش هیجانی توانایی درک هیجانات خود و دیگران و مدیریت این هیجانهاست.
تحقیق،مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه صنعتی
یافتههای این تحقیق نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین هوش هیجانی
نتیجهگیری میشود که هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار به دلیل توانایی بهتر در
تحقیق چندانی در حیطه هوش هیجانی و فعالیت ورزشی یا ورزشکاران انجام نشده است و
بررسی و مقایسه هوش هیجانی دو گروه دانشجوی دختر ورزشکار و غیر ورزشکار انجام شده
یافتههای مربوط به مقایسه هوش هیجانی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار(جدول 2)
نشان داد بین هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار،تفاوت معنیدار(5
0/0>p)وجود دارد بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر قابلیت فردی(
بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر قابلیت اجتماعی(مهارتهای آگاهی اجتماعی و مدیریت-
هوش هیجانی توانایی درک هیجانات خود و دیگران و کنترل و مدیریت این هیجانها است که
دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار ملاحظه شد که در این رابطه ورزشکاران بهتر بودند.
یافته تحقیق حار در مورد بیشتر بودن هوش هیجانی ورزشکاران از غیر ورزشکاران،با
ورزشی موجب بهبود توانایی هوش هیجانی ورزشکاران شده باشد.
روانی و خلقی فرد بهتر میشود لذا بهبود این عوامل موجب توسعه هوش هیجانی در
هیجانی ورزشکاران از طریق فعالیتهای ورزشی در این تحقیق بدون تحقیقات تجربی
فعالیتهای ورزشی موثر بوده است به این ترتیب که افراد با هوش هیجانی بالاتر نسبت به افراد
و لیون به طور غیر مستقیم از بیشتر بودن هوش هیجانی و قابلیت فردی(خود-آگاهی،خود-"