خلاصه ماشینی:
"مطالعات انجام گرفته در این زمینه،بیانگر وجود ارتباط مثبت بین رضایت مشتریان داخلی سازمان(کارکنان)و رضایت شغلی مشتریان خارجی سازمان میباشد.
این عوامل در زمینه ارایه خدمات یا کیفیت به مشتریان برای سازمانها سرنوشتساز است (Bansal and Mendelson,2001) بازاریابی داخلی،به عنوان یک شناخت آکادمیک،علمی و تجاری در زمینه ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان و کارکنان مطرح میباشد.
445 عناصر بازاریابی داخلی کلیه اقدامات بازاریابی انجام پذیرفته در هرسازمانی به منظور جذب،حفظ و ارتقای وفاداری مشتریان در سازمانها صورت میگیرد و در کنار این امر،مدیریت هدف بازاریابی داخلی،ایجاد اطمینان از رضایتمندی کارکنان سازمان و توسعه کیفیت محصولات و خدمات به منظور دستیابی به رضایت مشتریان خارجی سازمان میباشد.
منابع انسانی درصدد دستیابی به تعهد مشتریان داخلی،افزایش رضایت شغلی و جلب اعتماد نسبت به مدیران میباشد که این امر با فعالیتهای بازاریابی داخلی سازمان عجین شده است.
همانطوری که در ابتدای مقاله بیان شد،براساس مطالعات کوهرت و لوین، رابطهای مثبت بین رضایت شغلی و کیفیت ارایه محصولات و خدمات وجود دارد که این امر خود از عناصر بازاریابی داخلی بوده که بررضایت مشتریان خارجی تاثیر گذاشته و نهایتا وفاداری مشتریان خارجی نسبت به سازمان را در پی دارد(شکل شماره دو).
بنابراین،جذب،توسعه، انگیزش و ارتقای کمی و کیفی تواناییها،ارزشآفرینی،بهبود مستمر ارایه خدمات به آنها و بالا بردن سطح کیفیت کار میتواند مشارکت آنها را در انجام فرایندها به همراه داشته باشد و در نتیجه،سازمان را در جهت ارایه سطح بالای کیفیت محصولات و خدمات رهنمون سازد و نهایتا افزایش سطح رضایتمندی در میان مشتریان خارجی سازمان را به همراه خواهد داشت."