Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقات کیفی

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 62 تا 79)

کلیدواژه ها :

روش‌شناسی ،روش کمی ،روش کیفی ،روش تحقیق در علوم اجتماعی ،تحریر میدانی ،مصاحبه گروهی ،تحلیل اطلاعات

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، تحقیقات کیفی ، جمع‌آوری اطلاعات ، جمع‌آوری ، مصاحبه ، برنز و گراو ، هالووی و ویلر ، روش‌های تحقیق ، روش‌های کیفی ، روش پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات

امروزه روش‌های تحقیق را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنند:یکی روش‌های کمی که بر فلسفه پوزیتویسمی‌ تکیه دارد و از طریق فاصله انداختن میان موضوع شناخت و فاعل شناسایی می‌کوشد تا به شناختی عینی‌ از واقعیت دست یابد و دیگری روش‌های کیفی که نگاهی کل‌گرایانه به پدیده‌ها داشته و کشف معنای‌ آنها را مورد توجه قرار می‌دهد. در این مقاله ضمن تأکید بر تنوع موجود در روش‌های کیفی،مراحل مختلفی که باید در یک تحقیق‌ کیفی مورد لحاظ قرار گیرد و همچنین شیوه‌های مختلف جمع‌آوری اطلاعات در یک تحقیق کیفی مورد بحث قرار می‌گیرد.

خلاصه ماشینی:

"تحقیقات کیفی دکتر حیدرعلی عابدی*چکیده امروزه روش‌های تحقیق را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنند:یکی روش‌های کمی که بر فلسفه پوزیتویسمی‌ تکیه دارد و از طریق فاصله انداختن میان موضوع شناخت و فاعل شناسایی می‌کوشد تا به شناختی عینی‌ از واقعیت دست یابد و دیگری روش‌های کیفی که نگاهی کل‌گرایانه به پدیده‌ها داشته و کشف معنای‌ آنها را مورد توجه قرار می‌دهد. دانشمندان با به کارگیری این قبیل روش‌ها به دنبال یافتن پاسخ سؤالاتی از این‌ قبیل هستند:«دانستن چه چیزی مورد نیاز است؟»،«چه روشی برای تولید این دانش باید به‌ کار گرفته شود؟»،«چه روش اندازه‌گیری مورد نیاز است؟»و«چگونه می‌توان از اثر سایر عناصر در تحقیق جلوگیری کرد تا اثر واقعی متغیر مورد پژوهش قابل مطالعه علمی‌ باشد؟»(برنز و گراو،2001؛و کوهن و همکاران،2000). صحت و دقت(موثق بودن)در تحقیقات کیفی‌1 مراحل اعتبار و اعتمادسازی در روش‌های کیفی را صحت و دقت مطالعه یا موثق بودن‌ داده‌ها گویند که در پژوهش‌های کیفی،با استفاده از روش‌ها و رویه‌های منظم‌2،روش‌های‌ بازبینی،روش‌های تلفیقی(استفاده‌ی همزمان از چند روش پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات‌ برای تأیید)،بازرسی و بازنگری به وسیله‌ی همکاران‌3،و بازنگری به وسیله‌ی‌ شرکت‌کنندگان‌4،و دیگر روش‌هایی که محقق از صحت و دقت مطالعه و داده‌ها اطمینان‌ یابد،در مطالعات مختلف بهره‌گیری می‌شود(برنز،2001؛و هالووی،2002). در این‌جا قصد آن نیست که یافته‌ها به‌ یک جمعیت بزرگ‌تری نسبت داده شود،بلکه تصور بر این است که یافته‌ها یکتا بوده و هدف تنها فهمیدن معانی یک پدیده در یک موقعیت ویژه است؛با وجود این،این تجزیه و تحلیل برای شناخت پدیده‌های مشابه در موقعیت‌های مشابه مفید خواهد بود(بورگ و گال، 2003؛برنز و گراو،2001 و هالووی و ویلر،2002)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.