چکیده:
هدف:این پژوهش:بررسی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی(باور به ساده بودن دانش،قطعیت دانش،منبع دانش،توانایی ذاتی یادگیری،یادگیری سریع)،باورهای انگیزشی(باور به کارآمدی شخصی،جهتگیری هدفی تسلطی،عملکردی،بیرونی)و تعیین سهم هریک از آنها در پیشبینی درگیری شناختی دانشجویان بود.روش:بدین با روش نمونهگیری تکمرحلهای،بهطور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای معرفت- شناختی،اهداف پیشرفت و راهبردهای انگیزشی در یادگیری در آنها اجرا شد.دادهها با روشهای آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشان دادند که درگیری شناختی با متغیرهای خودکارآمدی،جهتگیری هدفی تسلطی،عملکردی و قطعیت دانش همبستگی مثبت معنادر؛ولی با جهتگیری هدفی بیرونی،یادگیری سریع و توانایی ذاتی یادگیری همبستگی منفی معنادار دارد.همچنین، نتایج حاکی از آنبود که بهترین عامل پیشبینی کنندهء درگیری شناختی دانشجویان،متغیر انگیزشی خودکارآمدی است و متغیرهای جهتگیری هدف تسلطی،قطعیت دانش،جنسیت (مؤنث بودن)و توانایی ذاتی یادگیری در ردههای بعدی قرار دارند.البته توانایی ذاتی یادگیری با درگیری شناختی همبستگی منفی داشت و نقشاش بازدارنده بود.
خلاصه ماشینی:
"رابطهء باورهای معرفتشناختی و انگیزشی دانشجویان دچار درگیری شناختی هدف:این پژوهش:بررسی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی(باور به ساده بودن دانش،قطعیت دانش،منبع دانش،توانایی ذاتی یادگیری،یادگیری سریع)،باورهای انگیزشی(باور به کارآمدی شخصی،جهتگیری هدفی تسلطی،عملکردی،بیرونی)و تعیین سهم هریک از آنها در پیشبینی درگیری شناختی دانشجویان بود.
یافتهها:نتایج نشان دادند که درگیری شناختی با متغیرهای خودکارآمدی،جهتگیری هدفی تسلطی،عملکردی و قطعیت دانش همبستگی مثبت معنادر؛ولی با جهتگیری هدفی بیرونی،یادگیری سریع و توانایی ذاتی یادگیری همبستگی منفی معنادار دارد.
همچنین، نتایج حاکی از آنبود که بهترین عامل پیشبینی کنندهء درگیری شناختی دانشجویان،متغیر انگیزشی خودکارآمدی است و متغیرهای جهتگیری هدف تسلطی،قطعیت دانش،جنسیت (مؤنث بودن)و توانایی ذاتی یادگیری در ردههای بعدی قرار دارند.
بنابراین،هدف کلی پژوهش حاضر پاسخ دادن بهاین سؤال است که چه ارتباطی بین باورهای انگیزشی و باورهای معرفتشناختی با درگیری شناختی دانشجویان وجود دارد؛و سهم هریک از متغیرهای باورهای انگیزشی،باورهای معرفتشناختی و جنسیت در پیشبینی درگیری شناختی چقدر است؟ روش جامعهء آماری پژوهش حاضر را کلیهء دانشجویان سال تحصیلی 7831-6831 رشتههای علوم انسانی،علوم پایه و پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل میدادند.
سؤال اول: آیا بین باورهای انگیزشی خودکارآمدی،جهتگیری هدفی تسلطی،عملکردی،بیرونی و باورهای معرفتشناختی ساده بودن دانش،قطعیت دانش،منبع دانش،توانایی ذاتی یادگیری،یادگیری سریع و درگیری شناختی دانشجویان رابطه وجود دارد؟ برای بررسی و آزمون این سؤال،از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج همچنین نشان داد که درگیری شناختی با متغیرهای خودکارآمدی،جهتگیری هدفی تسلطی،عملکردی و قطعیت دانش همبستگی مثبت معنادار،ولی با جهتگیری هدفی بیرونی، یادگیری سریع و توانایی ذاتی یادگیری همبستگی منفی معنادار دارد.
در تأیید نتایج فوق امامی(7731)نشان داده است که بین باور به ذاتی بودن توانایی یادگیری،و ساده بودن دانش و استفاده از راهبردهای یادگیری رابطهء منفی وجود دارد."