خلاصه ماشینی:
"ولی دنیای فردا به افکاری نیاز دارد که قادر باشند در بطن هر اثر ادبی،این لایههای تودرتوی معنا را بدون فیلیپ ویل رایت،یکی دیگر از منتقدان معاصر، نیز از چند معنایی یا تکثیر معنا در متن سخن می گوید و منتقد است که هرشاعر و نویسنده ماهری کلام خود را به نحوی بیان میکند که خوانندهی خوب تنها معناهای مرتبط و مناسب هر عبارت مبهم را بیابد.
ابهامی که در شعر زیر وجود دارد ناشی از بیان تجربهها و مفاهیمی است که در حد معنی حقیقی و قراردادی زبان،در افق«تجربههای ما نمیگنجد:»2 داد جارویی به دستم آن نگار گفت کز دریا برانگیزان غبار باز آن جاروب را زآتش بسوخت گفت کز آتش تو جارویی برآر کردم از حیرت سجودی پیش او گفت بیساجد سجودی خوش بیار آه بیساجد سجودی چون بود؟ گفت بیچون باشد و بیخارخار گردنک را پیش کردم گفتمش ساجدی را سرببر از ذوالفقار تیغ تا او بیش زد سر بیش شد تا برست از گردنم سر صد هزار من چراغ و هرسرم همچون فتیل هرطرف اندر گرفته از شرار شمعها میورشد از سرهای من شرق تا مغرب گرفته از قطار شرق و مغرب چیست اندر لامکان گلخنی تاریک و حمامی به کار ای مزاجت سرد کوتاسهء دلت اندرین گرمابه تا کی این قرار؟ برشو از گرمابه و گلخن مرو جامه کن در بنگر آن نقش و نگار شش جهت حمام و روزن لامکان برسر روزن جمال شهریار خاک و آب از عکس اور رنگین شده جان بباریده به ترک و زنگبار روز رفت و غصهام کوتاه شد ای شب و روز از حدیثش شرمسار شاه شمس الدین تبریزی مرا مست میدارد خمار اندر خمار ساختگرایان،زبان نظامی مستقل یا ثابت تعریف کردهاند؛مستقل از آن جهت که به جهان خارج وابسته نیست،بلکه نظام مستقل خود را دارد و ثابت به این دلیل که ارتباط بین دال و مدلول اگرچه ضروری نبوده،بلکه قراردادی است،ولی نیاز طبیعی بشر به ارتباط نوعی همبستهگی دایمی میان آندو ایجاد میکند،لذا در هرفرهنگ،معنای کلمات ثابت است."