چکیده:
کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه همگی بر اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رشد و توسعه اقتصادی صحه گذاشتهاند.کسب و کارهای کوچک به دلیل سهم گستردهای که در تولید ناخالص ملی،اشتغالزایی و کاهش مشکلات اقتصادی داشتهاند،از اهمیت ویژهای برخوردارند.بدین جهت لزوم رشد چنین شرکتهایی بیشازپیش نمایان میشود که یکی از جلوههای آن بینالمللی شدن است.در این مطالعه سعی شده است ابعاد مختلف بینالمللی شدن مشتمل بر تعاریف بینالمللی شدن،تئوریهای بینالمللی شدن و تئوریهای بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط ارائه شود و در نهایت عوامل و ابعاد سازمانی،محیطی و استراتژیک تأثیرگذار براین فرایند مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"عوامل موثر بر بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط SEM) ها) مهدی تاج الدین*چکیده: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه همگی بر اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رشد و توسعه اقتصادی صحه گذاشتهاند.
در این مطالعه سعی شده است ابعاد مختلف بینالمللی شدن مشتمل بر تعاریف بینالمللی شدن،تئوریهای بینالمللی شدن و تئوریهای بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط ارائه شود و در نهایت عوامل و ابعاد سازمانی،محیطی و استراتژیک تأثیرگذار براین فرایند مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
SEM ها محل رشد و توسعه کارآفرینی، نوآوری و ریسک پذیری هستند که خود پایهای برای رشد بلند مدت و حرکت به سوی بزرگتر شدن شرکت میباشد (*)دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (1)- small and medium enterprises (Raynard orstater,2002 p.
باوجود نقش ثابت SEM ها در توسعه اقتصادی و سهم کشورهای در حال توسعه در رشد تجارت جهانی مطالعات کمی در خصوص بینالمللی شدن SEM ها در کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است ."