خلاصه ماشینی:
"باوجود این و در کنار چنین نحوهی برخوردی،در این زمان آثاری را شاهدیم که گویای درک بدیع برخی از نقاشان در مواجهه با هنر غرب و سنت پابرجای نقاشی ایرانی است.
به رغم اینکه صنیع الملک این آثار را پس از تحصیل و بازگشت از ایتالیا و آشنایی با اسلوب نقاشی آکادمیک،کشیده،اما آن قدر که از تأثیرات استاد ایرانی خود مهر علی در انجام این آثار بهره برده، شیوهی نقاشی غربی چندان تأثیری در آنها نداشته است.
» (به تصویر صفحه مراجعه شود) سهراب سپهری از دیگر طراحیهای رایج این دوره میتوان به طراحیهایی اشاره داشت که به طریقهی چاپ لیتوگرافی برای روزنامه تهیه میشد و هنرمندانی نظیر صنیع الملک،ابوتراب غفاری و میرزا موسی به آن میپرداختند.
با آنکه از سوی برخی از شاگردان کمال الملک شاهد تلاش هر چند اندکی برای یافتن شیوهای متفاوت از شیوهی استاد بودند، ولی تحول اساسی در نقاشی و بالطبع در نیز-از آنجا آغاز میشود که در 1319،به دستور مرآت-وزیر فرهنگ وقت-در دانشگاه تهران،هنرکده هنر تأسیس گردید،و ادارهی آن را به آندره گدار،معمار و باستانشناس فرانسوی،که مدیریت فنی ادارهی کل باستانشناسی وقت را به عده داشت،سپرد تا در آن هنرهای معماری،نقاشی و مجسمهسازی به سبک جدید تدریس شود.
رواج آموزش به شیوهی آکادمیک،موجب اهمیتی بیش از گذشته برای پرداختن به طراحی شد؛چون دانشجویان نه فقط موظف به فراگیری نقاشی از روی واقعیت موجود بودند،بلکه پروژههای هفتگی آنان،که به صورت موضوعی بود،آنان را مکلف میکرد از آغاز تا پایان،پروژهی خود را به شکل ذهنی تکمیل کنند."