خلاصه ماشینی:
"در حدود بیست سال است که توجه بیشتری به آثار بونارد میشود،و با انتقال پایتخت هنری جهان از پاریس به نیویورک،برخی او را آخرین نقاش بزرگ فرانسه میدانند.
دیگر آن الهام و حال شیوهء نقاشی بونارد خیلی شبیه نگارگرهای ایرانی است که رنگهای سرد و گرم و کنتراست را برای ایجاد تنوع و فرم و تغییر پلان و القای یک نوع پرسپکتیو بهکار میگرفتند.
شاردن میگفت:هر وقت میخواهم طبیعت بیجان بکشم، اول فکر و ذهنم را از همهچیز تخلیه میکنم(البته،این تخلیهء ذهن و آرامش فکری،برای ایجاد کار هنری،از واجبات است).
تأثیر نقاشی بونارد در اواخر حیات او و بعد از او به آبستره اکسپرسیونیسم رسید؛مثلا،کارهای مارک روتکو، نقاش امریکایی،مستطیلهای بزرگ رنگین را مینمایاند و این گفتهء بونارد را مشخص میکند:انسان میتواند فقط در آسمان آبی یا در شکلات شنا کند(مستطیلهای بزرگ قهوهای تیره یا آبی مارک روتکو یادآور دید بونارد است).
سزان میگفت:مونه کشف کرد که آسمان آبی نیست،ولی این بونارد بود که رنگ شکلات را به آسمان و رنگ زرد را به اقیانوس داد!
پیکاسو با رنگهای محدود کار میکرد و بیشتر فرمها را با خط نشان میداد-در صورتی که تکیهء بونارد روی تکههای رنگ بود-و تکهها و تابشهای رنگ را با ساختمان و کمپوزیسیونی حساب شده روی بوم میپیچید.
پابلو پیکاسو (به تصویر صفحه مراجعه شود) بونارد میگفت:نقاشی یک سری تابشهای رنگی است که روی بوم قرار میگیرد و یک شیء یا فرم را بهوجود میآورد و باعث میشود،نگاه راحت و آزادانه روی آن حرکت کند."