خلاصه ماشینی:
"تعالیم عاشورا، از خلال همین مجالسدینی به نسلهای بعدی منتقل شد و بزرگان دین نیز با استفاده ازمجالس حسینی و شور عزاداری، جریان زلال مکتب اهلبیتعلیهم السلامرا در میان تودههای مردم با ایمان، نگاه داشتند.
» پس میتوان گفت عزاداری برایسیدالشهدا، محور برنامههای «حفظ مکتب» بوده و دستاوردهایآیین محمدی در سایه زنده نگه داشتن «فرهنگ اهلبیت» بوده استو برای شیعه، عزاداری یک «بعد سیاسی» داشته است، یعنی همانزندهنگهداشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکل انقلابیون شیعه بامحوریت کربلا و شهدای عاشورا.
«لا، کماتنشدون و کما ترثیه عند قبره» آنچه درمحلههای مختلف و شهرهای کوچک و بزرگ و مساجد و تکایا وحسینیهها تجمعهای مردمی به صورت «هیئت» پدیدآمده و میآید،نمونهای از همین شیوه سنتی است که باید آنها را حفظ کرد،اینها نوعی همبستگی فکری و روحی و جناحی مردم وفادار به شبکهعاشورایی امام حسین(ع) را نشان میدهد و دارای آثار و برکاتبسیاری است.
» و اما امروز امروز و در عصر حاکمیت اسلام و ولایت در کشور امام زمان(ع)، باآنکه تلاش حکومت و نظام اسلامی برای پیاده کردن احکام دین درسطح جامعه است، ولی تکلیف گرامیداشت عاشورا، و برگزاری پرشوراین مراسم و شعائر همچنان باقی است.
پیام عاشورا در بستر «یاد»، برای عصر حاضر نیز همین است کهحماسههای خونین و امیدبخش و انگیزه آفرین شهدا را زندهنگهداریم و بدین وسیله، «فرهنگ اهلبیت» روح و جانی تازه وبا نشاط داشته باشد، آن هم نه در محتوای کتابها و لابه لاینوشتهها، بلکه در عمق جانها و وجدانها و «حیات عینی» شیعه."