خلاصه ماشینی:
"گرچه در این دو حدیثعبادات دو گروه اول به هیچ وجه مذمت و منعنشده است و اینان نیز در نزد خداوند ماجورخواهند بود و به بهشت موعود دستخواهندیافت، اما از نظرگاه محبان و آزادگان عبادتیکه ذرهای از حب نفس و غیر دوست در آن راهیافته باشد، نوعی شرک محسوب میشود.
این ازجمله همان وظایفی است که بر عهده آناننهاده شده است تا قوای فکری و روحی انسانرا از انحراف به چپ و راستباز دارند و به راهمستقیم هدایت نمایند; از این رو میبینیمپیامبر اسلام، در آن واپسین روزهای عمرسراسر رحمتخویش، برای نجات بخشیدنبندگان پروردگار از گمراهیهای بعد از خود، ازمردم میخواهند تا به اهل بیت او مودت ومحبتبورزند و به ولایت آنان تمسک جویند;چه این که مهرورزیدن و دوست داشتنمعصومینعلیهم السلام بهترین وسیلهای است کهمیتوان با آن بر محبوبهای دروغین فائقآمد و خود را به گوهر یکدانه هستی که سلسلهجنبان عطوفتها و محبتها است، نزدیکساخت.
این همه تاکید و تکرار دوستی بادوستان خداوند و دشمنی با دشمنان آنان،به دلیل همان وظیفهای است که اولیاءخداوند برای جهتدهی صحیح و متعالی ورشد دهنده قوه عشق ورزی انسان بر عهدهدارند، تا بدین روش، خود را به رنگ آنان درآوریم و با یاری آن جانهای شیفته حقتعالی، ما نیز خود را از دام متاع فریبنده ایندنیا برهانیم و اسب شرف را از منجلاب حبنفس و باتلاق حب دنیا (که ریشه تمام گناهاناست.
اما برخی بر این پندارند که انس و شوقبه حق تعالی با انجام ریاضات و اعمال شاق ومرتاضانه میسر میشود و صوفی مسلکانهمیتوان به کیمیای محبت الهی دستیافت،اما آنچه را بزرگان سلوک و عرفان شیعیگفتهاند و خود بدان عمل کردهاند، هماناست که گفتیم; یعنی تحصیل معرفت و گامبرداشتن در مسیر شریعت محمدیصلی الله علیه وآله وپیروی از خاندان عصمت و طهارت."