خلاصه ماشینی:
"علامه مجلسی میگوید: مراد از«عقل» در حدیثی که ذکر شد، وجود مقدسپیامبراکرمصلی الله علیه وآله است و این که خداوند به اومیفرماید: «پیشآی.
چون این دو حدیث را در کنار هم مینهیم، به ظاهر،متناقض مینمایند; زیرا حدیث اول، برآن است کهنخستین آفریده خدا، پیامبراکرمصلی الله علیه وآله است وحدیث دوم، نخستین آفریده را عقل دانسته است;ولی با تفسیری که علامه مجلسی به دست دادهاست، این تناقض ظاهری، از میان میرود; زیراء;ءآشکار میگردد که «عقل»، همان «پیامبراکرمصلی الله علیه وآله»است.
علامه مجلسی برآن استکه شاید مراد از «انزال رسول»، این باشد کهپیامبراکرمصلی الله علیه وآله برای رسانیدن حقایق آسمانی بهمردم، از مراتب والای ملکوتیاش فرو آمده است.
در واقع، کسیکه بر آنان درود میفرستد، فیض الهی را به سویخویش سرازیر میکند; زیرا با صلوات، فیضخداوند به پیامبرصلی الله علیه وآله و خاندانشعلیهم السلام میرسد وسپس از آن گذر، به سوی شخص مورد نظر گسیلمیشود."