"خانم ماریتا اولوسکوگ وزیر امور فرهنگی کشور سوئد در ماه نوامبر سال گذشته گفت ممکن است سوئد در ژانویه سال 2001 ریاست جامعه اروپا را به عهده خواهد گرفت کشورهای این جامعه را برای ممنوع کردن تبلیغات تلویزیونی که کودکان را هدف میگیرد زیر فشار قرار دهد.
کشور سوئد پخش همه نوع تبلیغات تلویزیونی برای کودکان را ممنوع کرده و خانم الیزابت گرنر وزیر امور فرهنگی دانمارک نیز اظهار داشته است که کشور او نیز چنین خواهد کرد و او میگوید:«به کودکان باید فرصت داده شود تا به شهروندانی مسؤول و نه مصرف کنندگانی غیر مسؤول تبدیل شوند»دو سال پیش واتیکان نیز در اعلامیهای،تبلیغاتی را که کودکان را هدف میگیرد،تقبیح کرد.
بسیاری از انجمنهای تبلیغاتی در اروپا ضمن مخالفت با نظریات وزیر امور فرهنگی سوئد میگویند پیشنهاد سوئد برای ممنوع کردن پخش تبلیغات کودکان از آزادی انتخاب مصرفکنندگان میکاهد و به افزایش قیمت کالاها به دلیل بروز ضعف در رقابت منجر میشود و نیز به منابع مالی تلویزیونها که کودکان از تماشاگران عمده آن هستند،لطمه وارد میکند."