خلاصه ماشینی:
"انتقال این حس در درجه اول به یک ظرف مناسب هنری نیاز دارد،قالبی که میتواند شعر،موسیقی،نقاشی یا نمایش باشد و در درجه دوم به لحنی بستگی دارد که هنرمند با آن بتواند شور و شوقی را که موجد انگیزهای در مخاطب برای مواجهه با اثر است، به آن ببخشد.
هنر هم که خود زاییده تخیل است،حرکتش را از الگویی مجرد و خیالی شروع میکند و از طریق مهارت هنرمند در بهکارگیری ابزار هنری،به گونهای تجلی مییابد که به باور بنشیند و با احساس دیگر مردمان تماس داشته باشد و آنان را برانگیزد.
به این معنا که کودک در برخورد با آثار واقعی(غیر فانتزی)با حواس پنجگانه خود درگیر ماجرا میشود و از آن بهره میبرد اما برای کسب لذت درقبال فانتزی لازم است که از حس ششم خود نیز استفاده کند.
دنیایی که هنرمند در بازسازیاش ممکن است از عوامل غیر واقعی و غیر معمول استفاده کند، اما این اطمینان را هم داشته باشد که کودک دنیای خیالی وی را بسیار واقعیتر از قلمرو واقعیات روزمره خواهد یافت،چون در این سنین نسبت او با تخیل بسیار قویتر از نسبتش با تعقل است و هرآنچه با این نحوه نگرش سنخیت بیشتر داشته باشد،برای او عینیتر و واقعیتر جلوه خواهد کرد.
ضمن آنکه از طریق این سفر مخاطرهانگیز و نجات تنها جهان فانتزی، اعتماد به نفس لازم را-که پرواز با سگ پرنده بر فراز شهر،اشاره به رهاورد این سفر است- برای سرکوب عوامل شرور و تهدیدکننده در جهان بیرون به دست میآورد،اگرچه باستیان (نماینده کودکان واقعبین امروزی)،آنقدر از دنیای کودکانه فاصله نگرفته که همچون آدم بزرگها،قادر به عقیم ساختن عنصر ناباوری خود نباشد."