چکیده:
هدف:هدف مقاله حاضر انطباق یک برنامه آموزش پیشگیری و درمانی خواندن و آمادهسازی یک بسته آموزشی برای معلمان از مقطع پیش دبستانی تا کلاس سوم دبستان به زبان فارسی است.روش:مقاله حاضر یک مطالعه مروری درباره انطباق برنامه پیشگیری و درمانی خواندن بلکمن(2003)به زبان فارسی است که ابتدا به زبان انگلیسی گسترش یافت.بر این اساس مواد آموزشی مورد نیاز برنامه آماده و طراحی گردید.یافتهها:براساس گزارش انجمن ملی خواندن(2000)،پیشنهاد میشود که در برنامه خواندن برای همه کودکان(از جمله کودکان نارساخوان)باید پنج مؤلفه اصلی خواندن شامل آموزش الفبا،آگاهی واجی،تناظر نویسه-واج،روانخوانی،درک واژهای و خوانداری،گنجانده شود.این مؤلفهها باید به صورت سازمان یافته،جامع و واضح آموزش داده شوند.در میان تعداد محدودی از این برنامهها،اثربخشی برنامه بلکمن(2003)با شواهد تجربی معتبر تأیید شده است.این برنامه برای رشد مهارتهای اصلی خواندن در کودکان که قبلا اشاره شد،طراحی شده و شامل پنج مرحله است:(1)یادگیری ارتباط نویسه-واج،(2)آموزش مهارتهای تقطیع و ترکیب واجی مانند دسته بندی کلمات براساس قافیه و تجانس و یادگیری نام حرف و صدای حرف،(3)صحیح و روان خواندن کلمات،(4)خواندن متن و تقویت درک خوانداری و(5)فعالیت نوشتن و دیکته نویسی.نتیجهگیری:در سالهای اخیر شواهد گوناگونی درباره اهمیت پردازش واجشناختی در زبانهای گوناگون و در حوزههای علوم عصبشناختی،روان شناختی،روانشناسی شناختی و آموزش بدست آمده است.بنابراین برنامه انطباق یافته بلکمن(2003)به زبان فارسی میتواند به صورت یک بسته آموزشی در اختیار معلمان قرار داده شود تا در کلاسهای درسی خود از آن استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"مواد آموزشی برنامه مداخلهای-درمانی بلکمن (2003)عبارت بودند از:1)کارت کل حروف الفبا در ابعاد 10*10(به رنگ قهوهای)،به اضافهء کارتهای مربوط به واکهها(شامل آ،او،ای،ا،ا،ا)،حروف استثنا(شامل خوا و ا استثنا)و نشانه تشدید(به رنگ قرمز)،2)کارتهای دو طرفه که در یک طرف آن اسم حرف و صدای حرف و در طرف دیگر ان یک کلمه کلیدی که معرف آن حرف خاص بود،تهیه شد(لازم به ذکر است که اسم حرف با رنگ قهوهای و صدای حرف در داخل دو خط مورب و با رنگ قرمز نوشته شد)،3)کارت کلمات واقعی تک هجایی،دو یا سه هجایی و افعال که از ترکیب حروف آموخته شده در هر جلسه آموزشی ساخته میشد؛برای مثال در جلسه اول کلمات تک هجایی شامل آب،باد،آرد،بار 4) کلمه)؛کلمات دو یا سه هجایی شامل:بابا،دارا، داراب،آداب،آباد(5 کلمه)و فعل شامل:داد(1 فعل)، آموزش داده میشد؛4)صفحه آموزشی ساده و مسطح در ابعاد 40*40؛5)سه مهره کوچک؛6)تخته وایتبرد کوچک؛7)ماژیک در دو رنگ مختلف؛ 8)کتابهای داستانی مصور؛9)دفترچه دیکتهنویسی به همراه مداد مشکی و قرمز،مداد پاککن و مداد تراش؛10)چارت تصویری مربوط به حروف الفبا در هر جلسه آموزشی که به صورت کتابچهای طراحی شد؛11)تلقهای چاپی مربوط به حروف الفبا در هر جلسه آموزشی(لازم به ذکر است که چارتهای تصویری حروف الفبا همانند برنامه مقدماتی بودند،با این تفاوت که در برنامه کامل،چارت تصویری و تلقهای چاپی،کل حروف الفبا تهیه شد)."