چکیده:
بنابر ادله نقلی و شواهد تاریخی، میتوان عمومیت رسالت، جاودانگی و جهانی بودن دین اسلام را به اثبات رساند. آیات فراوانی از قرآن کریم جهانی بودن رسالت پیامبر اکرم را اثبات میکنند. علاوه بر آیات قرآن، شواهد تاریخی مثل ارسال نامه و سفیرانی از جانب پیامبر صلیاللهعلیهوآله به سوی سران کشورها و قبایل مختلف دال بر این معناست. حقیقت دین، واحد است و همه پیامبران مردم را به سوی دین واحدی فرا خواندهاند و قرآن این دین را اسلام نامیده است. از سوی دیگر، اسلام خاص که دین خاتم و تکاملیافته شرایع پیشین است بر چهار رکن اساسی توحید، معاد، نبوت و امامت مبتنی است. سوره «حمد» که بنابر روایات معصومان علیهمالسلامجامع همه آیات قرآن است، این مبانی چهارگانه را به نحوی بسیار زیبا ترسیم کرده است. همه مسلمانان در اولین امر واجب یعنی نماز، که مکلف به آن شدهاند، مأمور به خواندن این سوره میباشند. به استناد ادله فراوان عقلی و نقلی، میتوان اثبات کرد که منظور از صراط مستقیم ذکر شده در سوره حمد که همه مسلمانان و در معنای گستردهتر آن، همه مردم جهان درخواست هدایت به آن را دارند، راه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، حضرت علی علیهالسلام، حضرت فاطمه علیهاالسلام و فرزندان معصوم آنها میباشد
خلاصه ماشینی:
"اگر به این صراط الهی که مصداقش ـ بنابر دلایل عقلی و نقلی ـ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، حضرت علی علیهالسلام، حضرت زهرا علیهاالسلام، و یازده فرزند بزرگوارشان میباشد، چنگ زده شود اتحاد غیرقابل وصفی بر دنیا حاکم میگردد؛ صراطی که هیچ لغزش و انحرافی در آن نیست و انتهایش سعادت و سربلندی تمام کسانی است که در این راه قرار گرفتهاند و این مسیر را پیموده و یا در حال پیمودن آن میباشند.
مراد آیه این نیست که دین همه پیامبران در همه زمانها اسلام خاص پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله بوده، بلکه بدان معناست که دین دارای حقیقت واحدی است که بهترین معرف آن، واژه «اسلام» یعنی تسلیم بودن در برابر آنچه خداوند از انسانها خواسته است.
باید گفت: مراد خداوند متعال از «صراط مستقیم» در آیه «اهدنا الصراط المستقیم» (که با استناد به مطالب پیشین، همه انسانها و جهانیان مکلف به درخواست هدایت به سوی آن شدهاند)، همان راه پیامبر صلیاللهعلیهوآله و خاندان و اهلبیت معصوم ایشان، یعنی راه پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، حضرت علی علیهالسلام، حضرت فاطمه علیهاالسلام، و فرزندان معصوم آن دو بزرگوار میباشد.
21 اما بطلان این احتمال واضح است؛ زیرا: اولا، با توجه به توضیحات گذشته، بیان شد که اسلام دین جهانی است و در اینجا صرفا مسلمانان دعوت به این مهم نشدهاند و این دعا خاص آنها نیست، بلکه تمام انسانها مأمور به این امرند و از خداوند متعال این درخواست را دارند."