چکیده:
امروزه، اکثر کشورها با مشکلات جذب نیروی انسانی آمادة کار مواجهاند، به ویژه در
کشورهای در حال توسعه که بخشی از این نیروها دانشآموختگان دانشگاهها هستند. از این
رو، دولتها انواع سیاستهای اشتغالزایی متنوع مانند سیاستهای مستقیم و غیرمستقیم
فعال، سیاستهای منفعل و سیاستهای تعدیل اقتصادی را انتخاب و اجرا میکنند. از آنجا
که کشور ما به دلیل عدم توانایی جذب دانشآموختگان در اقتصاد با مشکل مواجه است و
در سالهای آتی نیز به صورت چالشی جدی با آن رو به رو خواهد بود، بدین منظور این
مقاله با هدف انتخاب مؤثرترین و کاراترین برنامههای اشتغالزایی با تأکید بر اشتغال
دانشآموختگان دانشگاهها تدوین و در این خصوص، تجربه کشورهای مختلف و ایران از
نحوه بهکارگیری و نتایج به دست آمده از اجرای انواع سیاستهای بازار کار بررسی شده
است. همچنین، مشخص شده است که کشورهای موفق به ایجاد زمینههای تشویقی برای
کارفرمایان ]مانند در نظر گرفتن تخفیفهای مالیاتی، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی،
اعطای کمکهای علمی و مالی، انعطافپذیری قوانین و مقررات مثل حداقل دستمزدها[ به
منظور بهکارگیری دانشآموختگان دانشگاهی بسیار توجه میکنند. در این خصوص،
پیشنهاد میشود که در کشور برنامههای انعطافپذیر بودن حداقل دستمزدها در استانهای
مختلف، ایجاد مراکز مشاوره، ایجاد بانک اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی در سطح استانی و
کشوری برای درج نیازهای کارفرمایان و نیروی کار با پشتوانه قانونی و درنظر گرفتن
تخفیفهای مالیاتی برای جذب نیروی کار جدید اجرا شوند.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که کشور ما به دلیل عدم توانایی جذب دانشآموختگان در اقتصاد با مشکل مواجه است و در سالهای آتی نیز به صورت چالشی جدی با آن رو به رو خواهد بود، بدین منظور این مقاله با هدف انتخاب مؤثرترین و کاراترین برنامههای اشتغالزایی با تأکید بر اشتغال دانشآموختگان دانشگاهها تدوین و در این خصوص، تجربه کشورهای مختلف و ایران از نحوه بهکارگیری و نتایج به دست آمده از اجرای انواع سیاستهای بازار کار بررسی شده است.
پیروان مکتب کلاسیک جدید بحث انتظارات عقلایی را مطرح میکنند و معتقدند که سیاستهای پیشبینی نشده در کوتاه مدت اغلب موجب تغییر تولید و اشتغال میشود و اطلاعات بازار کار کامل نیست و با اصلاح و جستجوی شغل، بازارکار به تعادل میرسد؛ آنها بهبود ارائة خدمات اطلاعاتی در بازار کار را پیشنهاد میکنند و برای توضیح نوسانات ایجاد شده در اقتصاد، انتظارات و خطاهای تصادفی را مطرح میکنند و میگویند که افراد با توجه به اطلاعات خود از بازارکار ]که به طور شفاف دردسترس است[، قیمتها و دستمزدها را در زمان حال و آینده مقایسه و پیشبینی و سپس میزان عرضه کار خود را تعیین میکنند.
آموزش و آموزش مجدد- کمک به ایجاد فعالیتهای مجزا- یک الترناتیو بیمه بیکاری- حمایت در فعالیتهای کوچک با تأسیس صندوق (اریتره)- اعتبار به زنان برای ایجاد فعالیتهای کوچک روستاییایجاد فعالیتها با مقیاس کوچک و خود اشتغالی از طرق کمک تکنیکی، اعتبار و سایر حمایتهاتوسعه فعالیتهای خرد و کوچک-کمک به اشتغال افراد در ارتباط با مهارتها- کمک به حفظ قراردادهای افرادپرداخت یارانه ها به دستمزدها برای به کارگیری بیکارانپرداخت یارانه به کار فرمایان برای نگهداری افرادیارانهها به دستمزد کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) این کشورها در اجرای انواع برنامههای جدید بازارکار پیشقدم هستند و اکثر سیاستهای بازارکار را بهکار گرفتهاند."