چکیده:
در مورد مسئولیت بیت المال نسبت به جنایتی که شخص غیر مسلمان در قلمرو ایران مرتکب میشود یا جنایتی که بر او وارد میگردد،تصریح فقهی و قانونی وجود ندارد و در کتابهای حقوقی نیز مسئله بر سکوت برگزار شده است.اما با توجه به قواعد مرتبط همچون«حاکم وارث کسی است که وارثی ندارد»و قاعده«هر کس نفعی برای اوست خسارت هم به عهده اوست»و قاعده استیمان و ادله شرعی میتوان سه احتمال را به دست آورد:یک احتمال آن است که بیت المال مسلمین مسئولیتی در قبال کفار نداشته باشد، یک احتمال آن است که تفاوتی میان کافر و مسلمان وجود نداشته باشد و یک احتمال سوم آن است که بیت المال مسلمین به واسطه قرار داد ذمه فقط در مورد کفار ذمی مسئولیت داشته باشد.بررسی هر یک از این احتمالات و ادله آنها و سرانجام انتخاب احتمال بهتر،موضوع مقاله حاضر است.
خلاصه ماشینی:
"@پیشگیری از جرائم رایانهای بیگانگان و غیر مسلمانان و مسئولیت بیت المال در مورد دیه
چکیده:در مورد مسئولیت بیت المال نسبت به جنایتی که شخص غیر مسلمان در
جنایتی را بر دیگری وارد کرد دیه مجنی علیه از بیت المال پرداخت شود مانند
جانی،غیر مسلمان نیز باشد دیه جنایت او از بیت المال پرداخت میشود.
همچنین اگر مجنی علیه غیر مسلمان باشد آیا بیت المال مسئولیتی در مورد
بیت المال بود پرداخت دیه برعهده بیت المال باشد و نیز اگر غیر مسلمان
کشته شود یا مجروح گردد و مورد از مواردی باشد که اگر مجنی علیه، مسلمان میبود دیه بر عهده بیت المال قرار میگرفت،در اینجا هم دیه بر
کردن این خسارت نقشی نداشته است تا بیت المال مسئول پرداخت آن باشد
و اگر ضامن جریره هم نداشته باشد امام دیه را از بیت المال میپردازد.
صورت مطلق بیان ممکن است پس این حکم پرداخت دیه را نیز در برمیگیرد.
ارث کافر میشود در مقابل جسم و جان او نیز مسئولیت دارد اما ایرادی که
نسبت به پرداخت دیه از بیت المال تفکیکی میان مسلمان و کافر نشده است و
شده،آن که بیت المال وارث ارث افراد است بنابراین ضامن جنایتهای ایشان نیز میباشد؛حال آنکه ارث کفار و غیرمسلمان جزء احوال شخصیه
اسلامی پرداخت دیه از بیت المال تجویز شده است و شامل کافران و
میان کافر و مسلمان در مسئله پرداخت دیه از بیت المال به عمل نیامده است؛
یا پرداخت دیه جنایات آنها نداشته باشد و نیز این احتمال که میان کافر ذمی و"