چکیده:
تئاتر قرن بیستم فرانسه،متأثر از دو جنگ جهانی اول و دوم،دستخوش تحولاتی شد که بارزترین آن به کار نهادن و دگرگون کردن اصول نمایشی مرسوم تا به آن زمان بوده است.ساموئل بکت (Samuel Beckett) که بیشک از نامآوران و مبتکران عرصه تئاتر آوانگارد است،در جستجوی تئاتری با قالبی عریان و به دور از قراردادهای نمایشی و مقررات صحنه است.تئاتر بکت را میتوان مقطع و سرآغاز شیوه نوینی در سبک نوشتاری،شخصیتپردازی و گرهگشایی نهایی در نمایش بهشمار آورد. تئاتر بکت که در زمرهء تئاتر فلسفی جای میگیرد،فلاکت و نگونبختی انسان گرفتار در دنیایی پوچ را نشان میدهد که با فروپاشی ارزشهای دیرینه و امکانناپذیر شدن هم کنشی معنادار بین انسانها معنای زندگی در آن رنگ باخته است.بیگمان بکت-که یکی از پیامآوران انحطاط در عصر حاضر است-با زیرکی خاصی با برملا کردن روابط غیر انسانی و حیات معنا باخته آمیخته خود در جستجوی جامعهای انسانی با شالودههای معنادار است.بکت سعی دارد مشکلات انسان معاصر را به تصویر بکشد؛انسانی که میکوشد جایگاه خود را در این جهان پیدا و خود را با شرایط آن سازگار کند.این جستار فرصتی است تا بیشازپیش با جهان تئاتری بکت که سرشار از ایهام و مضامینی تکاندهنده است،آشنا شویم.
خلاصه ماشینی:
"کوششهای ژمیه (Ge?mier) ،لوینهپو (Lugne?-poe?) ،گوردن گرگ (Gordon graig) و کوپر (Coprau) بهطور قابل توجهی به تجدید حیات تئاتر در فرانسهء بین دو جنگ و حتی بعد از آن کمک کرد به طوریکه دو نمایشنامهء در انتظار گودو (En attendant Godot) (1953)و پایان بازی (Fin de partie) (1957)که از جمله نمایشنامههای مبهم و غیر قابل درک بودند با استقبال عمومی روبرو میشوند و تئاتر خیمهشببازی یونسکو (Lonesco) و بکت که در آن شخصیتها همچون حشرات و لارو ایفای نقش میکنند بر تئاتر روانشناسانه،اخلاقی،تاریخی و تئاتر و ودوویل4سبقت میگیرند.
در انتظار گودو جادهای روستایی با درختی بیبرگ که در طی نمایش رشد میکند،یا اتاقی تیره و تار در پایان بازی و یا سرزمینی خشک و بیابانی در روزهای خوش!ساکنان این صحنهها-در دنیایی به ظاهر عاری از معنا و مفهوم-ولادیمیر و استراگون،پوتزو و لاکی،هام و کلو،نگ و نل همگی سمبولهایی از بشر رنجکشیده هستند.
آنان ساکن اتاقی در بسته حفرهای تنگ و یا سرزمینی دور افتادهاند که بدون نگرانی به زندگی خود ادامه میدهند و این یادآور آرزوی دیرینه انسان برای رسیدن به همان آرامشی است که روزگاری در بطن مادر از آن بهرهمند بودهاند.
نمایش مورب فردسانان (La diagonalisation) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (نمایش مورب فردسانان نمایشنامه در انتظار گودو) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (نمایش مورب فردسانان نمایشنامه پایان بازی) ارتباط بین فردسانان(جفت بودن آنها) عدم ارتباط به صورت جفتجفت فردسانان آفریده شده بکت به صورت جفتجفت بر روی صحنه ظاهر میشوند."