Skip to main content
فهرست مقالات

مار جادو و زیبایی پروانه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مار ، اساطیر ، بندهشی ، مزداپور ، نوآرایی ، زرتشتی ، آیینی ، کتایون مزداپور ، قصه ، بهار

خلاصه ماشینی:

"(*)عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وجه نخستین بنیاد تناقض را در این حکم بندهش می‌آفریند و آن،خصیصهء ذهن بشر است‌ که بر واقعیت سرد و ناشناخته چیزی را می‌افزاید که نه می‌توان بودنش را به اثبات رسانید و نه‌ انکارش میسر است:چرا مار جادو است و خرفستر چیست که جادویی به آن منسوب است و جادویی چیست؟ آنچه بندهش و دیگر آثار پهلوی و آن بخش از اوستا،که با این آثار نسبتا متأخر همسویی‌ دارد،در این باب می‌گوید،در حقیقت،بنیان اساطیر آفرینش است. سوم نقش مار و ضحاک است در اساطیر بندهشی و سپس در تاریخ داستانی‌ ایران و حوادث آن بطرزی که در شاهنامه فردوسی و دیگر منابع تاریخی کهن آمده است. در این کوشندگی برای رفع تناقضی که قداست نماد مار با همهء باورهای زنده و محترم‌ کنونی دارد،اعتقادی اساطیری نیز در کار است:«اگر این قصه نزد بیگانگان فاش شود،کسی از نزدیکان هویداکنندهء اسرار خواهد مرد!»کندوکاو بیشتر،از جمله سنجیدن باورهای بسیار دیگر پیرامون این خزندهء خطرناک کویر با این اعتقاد،به نتیجهء دیگری می‌رسد:«فاش کردن چنین‌ رازی موجب زوال برکت می‌شود». تعاریفی که در این باورها از نماد مار می‌شود و بنوعی برکت‌بخشی را به آن‌ منسوب می‌دارد،با بنیاد اساطیر کیش‌ زرتشتی به روایت داستان بندهشی آفرینش‌ و ثنویت آن در تضاد است. نیز همراه با پیکرهء بنیادین اساطیر عتیق و طرح کلی آن،سایه‌ای از باورهای دیرینه در مراسم و آیینها،باورهای عامیانه و اعتقادات‌ و آداب پراکنده‌ای بصورتی زنده برجای مانده است و می‌توان آنها را،پس از تعبیر و تفسیر بازیابی و آفتابی کرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.