چکیده:
مدیریت و بهبود عملکرد سازمان از موضوعاتی است که مورد توجه مدیران بیشتر شرکتها و سازمانها میباشد.با افزایش برنامههای مدیریت استراتژیک و مدیریت کیفیت در سازمانهای کشور،ضرورت طرح متدولوژی جامع جهت مدیریت و بهبود عملکرد سازمانها بیش از همیشه آشکار شده است.کارت امتیازی متوازن در حوزه مدیریت استراتژیک و مدل تعالی کیفیت اروپایی در حوزه مدیریت کیفیت جامع وارد مقوله سیستم مدیریت عملکرد شدهانند و لذا تلفیق کارت امتیازی متوازن و مدل تعالی کیفیت اروپایی پیوند دو حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت کیفیت جامع در مقوله مدیریت عملکرد میباشد.در این مقاله متدولوژی جدیدی برای بکارگیری همزمان کارت امتیازی متوازن و مدل تعالی کیفیت اروپایی برای بهود عملکرد سازمان بوسیله ابزارهای QFD ، SWOT و MADM ارائه میشود.در ادبیات مقاله در قسمت مقایسه دو مدل از روش کتابخانهای و در بخش تجزیه و تحلیل متدولوژی،از روش میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده میشود.پس از مطالعه نظری و مقایسه دو مدل،متدولوژی بکارگیری این دو مقوله ارائه شده و قدمبهقدم به صورت یک مطالعه موردی اجرا میشود.
Organizational performance improvement is the concept of measuring the output of an organization, then modifying the process or procedure 'to increase the output, increase efficiency, or increase the effectiveness of the process or procedure. In this paper, a methodology is presented for applying simultaneous the EFQM excellence Model and ..the balanced scorecard in organizational performance · improvement. The balanced
scorecard is usedas a Strategic Management System in the research. We apply QFD, SWOT. and MADM tools to develop "the methodology.
Finally, we examine the performance of the proposed methodology by a case study. Results show that the proposed methodology performs relatively well. ·· ·
خلاصه ماشینی:
در این مقاله متدولوژی جدیدی برای بکارگیری همزمان کارت امتیازی متوازن و مدل تعالی کیفیت اروپایی برای بهود عملکرد سازمان بوسیله ابزارهای QFD ، SWOT و MADM ارائه میشود.
2. مرور ادبیاتی مطالعات قبلی که روی مقایسه کارت امتیازی متوازن و مدل تعالی کیفیت اروپایی انجام شده بود علی رغم تاکید فراوان بر استفاده همزمان دو مدل،چارچوب اجرایی و یا متدولوژی جامعی برای بیان نحوه تعامل دو سیستم مدیریت عملکرد به صورت دقیق و مدون برای سازمانها ارائه نکرده است[2].
روش تحقیق به کار رفته در این مقاله بدینگونه است که ابتدا حول محور مفهوم کارت امتیازی متوازن و همچنین مدل تعالی کیفیت اروپایی مرور و مطالعاتی انجام میشود.
ترجمه استراتژیهای تدوین شده مرحله قبل به منظرهای مدل BSC پس از تدوین استراتژی براساس تحلیل SWOT ،برای اینکه این استراتژیها برای مرحله بعد(امتیازدهی ارتباط معیارهای مدل EFQM و اهداف استراتژیک)آماده شود،طی جلسه طوفان ذهنی با حضور افراد خبره،اهداف استراتژیک به چهار منظر کارت امتیازی متوازن تقسیم میشود که ما حصل آن هجده هدف استراتژیک میباشد که به منظرهای چهارگانه مدل کارت امتیازی تقسیم شده است.
استفاده از ماتریس خانه کیفیت EFQM برای امتیازدهی رابطه استراتژیهای BSC و EFQM در این فاز ارتباط هجده هدف استراتژیک تقسیم شده به چهار وجه کارت امتیازی متوازن و نه معیار مدل EFQM طی جلسه طوفان ذهنی با حضور افراد خبره بدست آورده شد تا بتوان این اهداف استراتژیک را برای فاز بعدی اولویتبندی نمود[19].
رتبهبندی استراتژیها با استفاده از روش تاپسیس از میان روشهای مختلف تصمیمگیری چند معیاره،روش تاپسیس به این علت که وزن معیارهای مدل EFQM به صورت ثابت در سازمان کیفیت اروپایی وجود دارد،در نظر گرفته شده است.