چکیده:
سازمانها اصولا به منظور دستیابی به اهدافی ایجاد شدهاند که میزان موفقیت در دستیابی به این اهداف ارتباط مستقیم با نحوه عملکرد کارکنان دارد،بنابراین،ارزیابی عملکرد کارکنان در مدیریت منابع انسانی از جایگاه ویژهای برخوردار است.سوال اصلی پژوهش این بوده که:معیارهای مطلوب ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در واحد علیآباد کدامند؟به منظور پاسخ به سوال فوق چهار سوال فرعی و یک فرضیه ارائه گردیده است.
نوع مطالعه میدانی و روش تحقیق توصیفی/پیمایشی و همبستگی است.جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران(که نظرات آنان در چارچوب معیارهای ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی موجود که بهطور مصوب اجرا میگردد بررسی میشود)،استادان تماموقت و نیمهوقت،و دانشجویان میباشد.حجم نمونه با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعیین گردیده است و روش نمونهگیری،تصادفی ساده میباشد.ابزار گردآوری دادهها شامل:اسناد و مدارک موجود در دانشگاه و پرسشنامه بوده و روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شیوههای آمار توصیفی و آمار استنباطی ناپارامتریک از جمله آزمون ویلکاکسون و آزمون من ویتنی بوده است.در نتیجه فرضیه تحقیق مورد تائید قرار گرفت و معیارهای مورد تائید اعضای هیات علمی و دانشجویان جهت ارزیابی عملکرد استادان شناسایی و معرفی گردید.
خلاصه ماشینی:
"جدول 4:درصد فراوانی میزان مخالفت معیارها ارزیابی عملکرد اساتید (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 5:درصد فراوانی میزان موافقت معیارهای ارزیابی عملکرد اساتید (به تصویر صفحه مراجعه شود) سوال پژوهشی 3:معیارهای مناسب ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان کدامند؟ به منظور بررسی و پاسخ به سوال فوق،کلیه دادههال پرسشنامه نظرسنجی دانشجویان را از چهار حالت بسیار ضعیف،ضعیف،خوب و بسیار خوب،به دو دسته موافق و مخالف تقسیم نموده و سپس براساس این تقسیمبندی فراوانی و درصد فراوانی نظرات بدستآمده از پرسشنامه دانشجویان محاسبه گردید و نتایج در جدول شماره 6، ارائه گردیده است.
جدول 6:فراوانی و درصد فراوانی معیارها ارزیابی عملکرد استاد از نظر دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) سوال پژوهشی 4:مناسبترین معیارهای ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی کدامند؟ به منظور بررسی و پاسخ به سوال فوق،کلیه دادههای پرسشنامه نظرسنجی اساتید مورد بررسی قرار گرفته و معیارهای مناسب باتوجه به درصد فراوانی هریک از معیارها مطابق جدول شماره 7،استخراج و شناسایی گردید.
Mann-Whitney Test جدول 10:معیارهای مناسب جهت ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی از نظر استادان به غیراز پانزده معیار مشترک (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادات سوال اصلی تحقیق حاضر این است که:معیارهای مطلوب ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی در واحد علیآباد کدامند؟در این راستا تحقیق حاضر،دارای یک فرضیه که برای سوال اول تحقیق ارایه شده و نیز سه سوال تحقیق دیگر بوده که نتایج بدستآمده از تحلیل دادهها به شرح زیر است."