چکیده:
کتابخانهء دانشگاهی یکی از مراکز مهم اطلاعرسانی و گسترش علم و دانش میباشد که اطلاعات مورد نیاز دانشجویان را در اختیار آنان قرار میدهد.و دانشجویان نیز با مراجعه به کتابخانه میتوانند در زمینههای مختلف علمی،پژوهشی و حتی سرگرمی و تفریحی اطلاعات لازم را کسب نمایند.لازم به ذکر است که آشنایی با شیوهء بهرهگیری از کتابخانه جایگاه قابل توجی در امر تحقیق و پژوهش دارد.
با توجه به تجارب گسترش کتابخانهها در نظام آموزش عالی کشورهای پیشرفته و تاثیر کتابخانه در امر تحصیل و موفقیت تحصیلی از یکسوء و از سوی دیگر با توجه به لزوم جایگزینی کتابخانه و منابع اطلاعاتی متناسب با نیازهای استادان و دانشجویان واحدهای دانشگاهی،انجام این تحقیق،به منظور تبیین اهمیت و جایگاه کتابخانه و منابع اطلاعاتی کتابخانه در سیستم آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ضروری میباشد.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی،و از نظر روش،توصیفی از نوع پیمایشی میباشد.همچنین در این پژوهش از روش پرسشنامه استفاده شده است که با طرح سوالاتی سعی شده تا اطلاعاتی در مورد میزان آشنایی دانشجویان با کتابخانه، میزان استفاده از کتابخانه،میزان آشنایی با منابع مرجع،میزان استفاده از منابع فارسی و لاتین،میزان استفاده از اینترنت و منابع الکترونیکی جمعآوری شود.در تحلیل اطلاعات نیز ابتدا مشخصات جمعیت شناختی نمونههای مورد مطالعه بررسی شده و سپس فرضیههای تحقیق مورد آزمون قرار گرفت.نتایج حاصل از این پژوهش باتوجه به آزمون به عمل آمده(آزمون کایدو)و نتایج فرضیههای تحقیق نشانگر آن است که میزان آشنایی و استفادهء دانشجویان از کتابخانه بر موفقیت تحصیلی آنان موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"هدف تحقیق و پژوهش حاضر پرداختن به اهمیت آشنایی با کتابخانه و استفاده از منابع آن و بررسی رابطه آن با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه بوده است که با انجام این پژوهش و نتایج حاصل از آن نشانگر ارتباط تنگاتنگ آشنایی و استفاده از منابع کتابخانه با موفقیت تحصیلی میباشد.
8-3)روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش برای توصیف اطلاعات از روشهای آماری توصیفی از جمله: جدول توزیع فراوانی، درصد فراوانی، و نمودار ستونی، برای تحلیل اطلاعات با استفاده از روش کایدو فرضیههای مورد آزمون قرار گرفتند که آمارهی این آزمون بهصورت زیر میباشد: X 2-???(Fo-Fe)ūūū\Fe فرضیههای آماری این آزمون به شرح زیر است: دو صفت مورد مطالعه مستقل از هم هستند: HO دو صفت مورد مطالعه مستقل از هم نیستند: Hl یافتههای تحقیق مبتنی بر آزمون فرضیههای تحقیق به شرح ذیل میباشند: با توجه به نتیجهء حاصل از آزمون اولین فرضیهء پژوهش بیانگر این است که بین<<میزان استفاده دانشجویان از منابع کتابخانه با موفقیت تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود دارد>>.
نتایج حاصل از آزمون این فرضیه نشان داده است که بین<<میزان آشنایی دانشجویان با روشهای بازیابی اطلاعات(شیوه استفاده از برگهدان، پایگاههای اطلاعاتی مثل نمایه-رزنت،سیستم جستجوی کامپیوتری،منابع دایره المعارفی)در کتابخانه با موفقیت تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود دارد>>.
3. وجود برخی از متغییرهای مزاحم که میتواند بر عدم آشنایی دانشجویان با کتابخانه و استفاده از منابع آن موثر باشد که متأثر از عدم وجود پیشینهء آشنایی دانشجویان با کتابخانه قبل از ورود به دانشگاه و درصد مطالعه پایین در بین آنان استپیشنهادات به سایر محققان نتیجه کلیتر اینکه،توجه به مبحث پیوند بین تحقیق و پژوهش مبتنی بر موفقیت و استفاده از کتابخانه در مراکز آموزش عالی و علی الخصوص در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قابلتوجه و لازم به برنامههای مدون و عملی میباشد،لذا در جهت تحقق این امر پیشنهادات زیر توصیه میگردد."