خلاصه ماشینی:
بررسی کارکرد و میزان تاثیر برگزاری این قبیل دورههای آموزشی در وضعیت ادبیات داستانی پس از انقلاب از نکات با اهمیت برای شناخت وضعیت ادبیات دوره انقلاب است.
در محل حوزهء اندیشه و هنر اسلامی، ساختمان قدیمی آجری دو طبقهای بود،اطراف پارک دانشجو،یکی دو کوچه پایینتر از خیابان انقلاب،مدیریت این کارگاهها با آقای عبد الحی شماسی بود و آقای پرویز زاهدی به عنوان مدرس در جلسات حاضر میشدند و داستانهایی را که خوانده میشد،نقد میکردند و برای اصلاح و بهتر شدن آن پیشنهادهایی ارائه میکردند.
جلسات نقد قصه و داستانخوانی در مجلهء کیهان بچهها یکی از پربارترین و مؤثرترین جلساتی بود که در آن سالها برگزار میشد و تمامی دوستان (تصویرتصویر) نویسندهای که در زمینهء کودک و نوجوان کار میکردند به این جلسات میآمدند و داستان میخواندند.
به جز این مراکز،جاهایی مثل دانشکدهء هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مجلهء سروش نوجوان هم جلسات منظم داستانخوانی و نقد داستان برگزار میکردند که حالت آموزشی هم داشت.
رویکرد و هدف نهادهای برگزارکنندهء این دورهها چه بوده است؟ هدف از برگزاری این کلاسها و جلسات داستانخوانی،آموزش و تقویت فنون داستاننویسی بود.